مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

بارداری پوچ چیست؟

بارداری پوچ، سقط جنین بسیار زودرس است و زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده ولی هرگز به جنین تبدیل نشده است یا رشد جنین مدت کوتاهی پس از بارداری متوقف شده است. در این حالت سقط جنین اوایل بارداری اتفاق می افتد و می تواند بسیار ناراحت کننده و غیرمنتظره باشد. هنوز دلیل اصلی بارداری پوچ یا بارداری آنبریونیک مشخص نشده است ولی عواملی می تواند در ایجاد این اتفاق موثر باشد.

بارداری پوچ

بارداری پوچ که به عنوان حاملگی آنبریونیک (anembryonic pregnancy) نیز شناخته می شود، زمانی اتفاق می افتد که کمی پس از لقاح مشکلی پیش می آید. بدین صورت که تخمک بارور شد و به دیواره ی رحم متصل می شود، و جفت و کیسه حاملگی (محل رشد جنین) شروع به رشد می کند، اما جنین یا اصلا به وجود نمی آید یا در صورت ایجاد اصلا رشد نمی کند. این حالت باعث سقط جنین در سه ماه اول بارداری می شود.

در یک بارداری طبیعی، اسپرم مدت کوتاهی پس از تخمک گذاری، تخمک را بارور می کند. در عرض چند ساعت، این تخمک بارور شده شروع به تقسیم می کند و در نهایت جنین را تشکیل می دهد. پس از آن جنین شروع به رشد می کند و به رشد خود ادامه می دهد و در حدود هفته های 5 تا 6 بارداری می تواند به صورت یک لکه در سونوگرافی ظاهر شود. ولی در حاملگی پوچ اینطور نیست.

در بارداری پوچ جفت و کیسه خالی حاملگی هورمون های بارداری را آزاد می کنند، حتی بدون وجود جنین. این باعث می شود علائم اولیه بارداری را داشته باشید یا حتی تست بارداری مثبت داشته باشید. گاهی اوقات آنقدر سقط جنین زود اتفاق می افتد که شما نمی دانید باردار بوده اید.

حاملگی پوچ معمولاً در هفته های 7 تا 12 بارداری باعث سقط جنین می شود. بدن شما معمولا این کار را به صورت طبیعی انجام می دهد.

علائم بارداری پوچ چیست؟

یکی از علائم، سقط جنین است که در اوایل بارداری اتفاق می افتد که هرگز نمی دانستید باردار هستید. در موارد دیگر، ممکن است علائم بارداری مانند عقب افتادن قاعدگی یا مثبت شدن تست بارداری را تجربه کنید. شما می توانید علائم اولیه بارداری مانند حساسیت سینه ها و تهوع صبحگاهی را نیز داشته باشید.

سایر مواقع علائم شما شبیه علائم سقط جنین است:

  • خونریزی واژینال: لکه بینی (خونریزی خفیف)، خونریزی همرا با لخته خون
  • گرفتگی: گرفتگی خفیف تا متوسط در ناحیه لگن و شکم شما

پزشکان می توانند با استفاده از سونوگرافی از حدود هفته هفتم بارداری، بارداری پوچ را تشخیص دهند. تصویربرداری یک کیسه حاملگی کوچکتر از حد طبیعی و خالی را بدون جنین نشان می دهد.

پارداری پوچ چیست؟

چه چیزی باعث بارداری پوچ می شود؟

هنگامی که تخمک بارور می شود، سلول هایی که کیسه بارداری و جفت را می سازند شروع به تکثیر می کنند. اما گاهی اوقات، سلول هایی که قرار است به یک نوزاد تبدیل شوند، تکثیر نمی شوند.

بیشتر سقط های زودرس به دلیل ناهنجاری های کروموزومی است. تحقیقات نشان می دهد که بیش از دو سوم سقط های حاملگی پوج شامل ناهنجاری های ژنتیکی است. ممکن است تخمک بارور شده یک کروموزوم اضافی داشته باشد یا کروموزوم نداشته باشد. این بدان معناست که ترکیب مناسبی از مواد ژنتیکی برای ادامه ندارد.

دقیقا مشخص نیست چه عواملی در این اتفاق دخیل هست ولی عواملی از قبیل بارداری در سن های بالا و سابقه سقط جنین در مادر می تواند در ایجاد آن موثر باشد.

درمان بارداری پوچ به چه صورت است؟

برای برخی از افراد، ممکن است نیازی به درمان نباشد، زیرا بدن به صورت طبیعی جنین را سقط می کند. اگر بدن شما جنین را سقط نمی کند، گزینه های دیگری برای برداشتن محتویات رحم وجود دارد از جمله:

کورتاژ

 این یک روش جراحی برای برداشتن محتویات رحم شما است. پزشک شما دهانه رحم را گشاد یا باز می کند و از ابزار پزشکی و ساکشن برای برداشتن بافت های بارداری از رحم شما استفاده می کند. این کار توسط بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می شود.

استفاده از دارو

پزشک شما داروهای تجویز می کند تا سقط جنین زودتر اتفاق بیفتد.

چه مدت طول می کشد تا بعد از سقط جنین بهبود پیدا کنید؟

بهبودی پس از سقط جنین ممکن است از یک یا دو هفته تا یک ماه طول بکشد. گرفتگی عضلات به طور کلی تا یک هفته طول می کشد، اما خونریزی می تواند چندین هفته طول بکشد.

زمانی که احساس راحتی کردید می توانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. خونریزی می تواند با فعالیت شدید یا ورزش افزایش یابد. ممکن است هورمون ها در بدن شما باقی بمانند و چرخه قاعدگی شما را به تاخیر بیندازند. اکثر افراد در عرض چهار تا شش هفته پس از سقط جنین پریود می شوند. بهبود عاطفی بعد از سقط جنین حاصل از بارداری پوچ ممکن است زمان بیشتری ببرد. ممکن است احساس غم، عصبانیت یا سردرگمی داشته باشید. از دوستان و خانواده خود کمک بخواهید.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + یک =

Call Now Button