دکتر مریم محمدبیگی » بیماری زنان » میومکتومی یا عمل جراحی فیبروم رحم چیست؟
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

میومکتومی یا عمل جراحی فیبروم رحم چیست؟

همه چیز درمورد عمل جراحی فیبروم رحم

فیبروم های رحمی یکی از عارضه های شایع در میان زنان است که می تواند به دلایل مختلفی در اندازه های متفاوت در رحم شکل بگیرند، زمانی که می خواهیم با استفاده از روش جراحی این فیبروم ها از دیواره های رحمی خارج سازیم، اصطلاحاٌ میومکتومی انجام می دهیم.

فیبروم ها توده های غیر سرطانی هستند که در سلول های ماهیچه جداره ی رحم تشکیل می شوند، طبق آمار به ثبت رسیده بیش از یک سوم زنان دچار چنین عارضه ای هستند که اغلب بدون هیچ گونه علائمی در رحم رشد می کند و یا در صورت حاد شدن ممکن است علائم آزار دهنده ای از خود نشان دهد که زن برای تشخیص بیماری خود نیاز به تشخیص بالینی پیدا می کند.

میومکتومی چیست و چه کاربری دارد؟

همانطور که در ابتدا گفته شد این یک روش جراحی مربوط به درمان بیماری زنان است، میومکتومی فیبروم های موجود در رحم را خارج می کند.

میومکتومی می تواند به فیبروم های موجود در رحم پایان بخشد و بهبودی کامل را برای یک زن رقم بزند و تا کنون هم بسیار موفقیت آمیز عمل کرده است.

 

در ادامه می توانید توضیحاتی که توسط دکتر مریم محمدبیگی متخصص زنان و زایمان داده شده مشاهده نمایید. 

 

انواع مختلف عمل جراحی میومکتومی

  1. میومکتومی شکمی این امکان را برای شما فراهم می کند که جراح از طریق یک برش کوتاه در قسمت تحتانی، فیبروم را خارج کند. هم چنین این روش برای خارج سازی فیبروم های متعدد و با اندازه بزرگ مناسب می باشد.
  2. میومکتومی لاپاراسکوپی: در این روش عمل جراحی با ایجاد چند برش کوچک انجام می شود تا فیبروم از رحم تخلیه شوند، این نوع از میومکتومی یک عمل با حداقل میزان تهاجم است و روند بهبودی در آن سریع تر از میومکتومی شکمی است. فیبروم های کم و کوچک با این روش به راحتی از بین می روند.
  3. میومکتومی هیستروسکوپی: در این نوع روش عمل، جراح فیبروم ها را از ناحیه واژن و رحم خارج می کند تا کمترین آسیب به بیمار وارد شود. البته این روش در صورتی ممکن است که فیبروئید ها در اندازه های کوچکی قرار گرفته اند.

 

چه اقداماتی قبل از انجام میومکتومی می تواند جراحی را موفقیت آمیز کند؟

  • قبل از اقدام به عمل جراحی میومکتومی، پزشک با تجویز داروهای مخصوصی اقدام به کاهش سایز فیبروم ها می کند تا شانس موفقیت آمیز بودن عمل افزایش پیدا کند.
  • قبل از عمل، در هنگام ملاقات با پزشک، هر گونه پرسشی در باره میومکتومی داشتید بپرسید تا ابهامات ایجاد شده رفع گردد و به کاهش میزان اضطراب شما کمک می کند.
  • آزمایش ها و تست هایی برای ارزیابی وضعیت جسمی خود انجام دهید تا پزشک بر اساس نتایج آن روند جراحی را پیش ببرد. آزمایش خون، اسکن ام آر آی، سونوگرافی لگن از جمله آن ها است.
  • اگر به سیگار یا مواد مخدر اعتیاد دارید، بهتر است برای حفظ سلامتی خود 6 هفته قبل از عمل آن را ترک کنید.
  • از 8-12 ساعت قبل از عمل چیزی میل نکنید و به صورت ناشتا برای عمل آماده شوید.

 

میومکتومی

 

چه مراقبت های بعد از اتمام عمل جراحی میومکتومی ضرورت دارد؟

  • فعالیت های جسمانی خود را به بعد از دوران نقاهت خود موکول کنید، زیرا ممکن است به محل مورد نظر فشاری وارد کند و شما را متحمل درد یا خونریزی کند.
  • اصول بهداشتی را طبق دستور العمل پزشک رعایت کنید.
  • از مصرف هر گونه داروی خود سرانه برای کاهش درد یا خون ریزی، پرهیز کنید.

 

میومکتومی برای چه کسانی مناسب است؟

خانم هایی که می خواهند رحم خود را برای بارداری مجدد نگه دارند، کاندیدای انجام چنین روش های جراحی هستند. زیرا در این روش جراحی بر خلاف هیسروسکوپی که رحم به طور کامل خارج می شود، قسمتی از بافت درگیر فیبروم برداشته می شود، به همین خاطر استقبال بیشتری از این روش می شود، البته بنا به شرایط جسمی و روحی بیمار گزینه های درمانی توسط متخصص زنان برگزیده می شوند.

 

دکتر مریم محمدبیگی جراح و متخصص زنان و زایمان، نازایی و زیبایی با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و جراحی های زیبایی زنان می پردازد. جهت مشاوره با بهترین متخصص زنان در اصفهان می توانید با شماره 03132245268 تماس بگیرید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

 

میومکتومی چه خطراتی را ممکن است به همراه داشته باشد؟

میزان بروز عوارض جانبی این عمل بستگی به میزان تخصص و تبحر جراح دارد، اما می توان گفت به طور کلی ریسک این نوع عمل جراحی بسیار کم است یعنی زیر 2 % است، پس دیگر جای نگرانی وجود ندارد.

عوارضی که ممکن است به صورت احتمالی برای بیمار ایجاد شود، به شرح زیر می باشد:

  • خون ریزی، از شایع ترین عوارض جانبی هر عمل جراحی است که می توان با رعایت نکات مراقبتی تا حد بسیاری آن را کنترل کرد. هم چنین برداشتن فیبروم های موجود در رحم کار بسیار دشواری است زیرا این فیبروم ها با تغذیه از رگ های خونی بسیار قوی و سخت هستند و در زمان برداشتن موجب بروز خون ریزی شدید می شود.
  • عفونت، که ممکن است پس از جراحی و بر اثر عدم رعایت بهداشت مناسب ایجاد شود.
  • در این نوع عمل ممکن است طی بی دقتی و خطای انسانی به بافت های در گیر مانند: روده، شکم، شریان های عصب و رگ های خونی آسیبی مثل سوراخی یا پارگی وارد شود.
  • میومکتومی ممکن است در طول گذشت زمان موجب از هم باز شدن بافت های رحمی و اختلال در بارداری شود.
  • در طی برداشتن فیبروم ها با عمل جراحی میومکتومی به رحم بخیه زده می شود و برای بارداری مجدد و زایمان باید از روش سزارین استفاده کنید، زیرا روش زایمان طبیعی ریسک زیادی دارد.
  • هم چنین ممکن است به دلیل این که بیمار در حین این عمل تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد، پس از اتمام عمل بدن او نسبت به دارو های بیهوشی واکنش آلرژیکی نشان دهد.

 

جمع بندی در مورد مبحث  عمل جراحی میومکتومی

برای انتخاب چنین روش درمانی به متخصص زنان مراجعه کنید و از وی راهنمایی و مشاوره دریافت کنید تا در این خصوص بیشتر اطلاعات کسب کنید و با دیدی باز و آگاهی بالا اقدام به جراحی خارج سازی فیبروم از رحم کنید. اقدامات قبل و مراقبت های بعد از عمل جراحی را جدی بگیرید زیرا در روند بهبودی و نتایج حاصله نقش به سزایی دارند.

 

برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 14 =

Call Now Button