لاپاراسکوپی

در این نوشتار قصد داریم به پاره از مقوله لاپاراسکوپی بپردازیم و به سوالاتی که ممکن است در ذهن همه شما مخاطبین نقش ببند، پاسخ داده خواهد شد. این که لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟ موقعیت های انجام لاپاراسکوپی؟ همه و همه از آن دسته پرسش های است که برای دستیابی به پاسخی کامل و در عین حال مختصر، می توانید مطالب زیر را مطالعه کنید.

هم چنین این روش به قدری  اهمیت دارد که درمان بسیاری از بیماری های زنان از طریق لاپاراسکوپی ممکن خواهد بود.

لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟

لاپاراسکوپی که نوعی روش تشخیصی است، برای معاینه اندام های داخلی بدن مورد استفاده قرار می گیرد، این روش کم خطراست و طی این عمل فقط دو برش بسیار ظریف ایجاد می شود.

در این روش از ابزاری به نام لاپاراسکوپ که لوله ای بلند و نازک است و با کمک نوری زیادی که از خود منتشر می کند با وضوح بالا می توان اندام های داخل شکم را مشاهده کرد. این ابزار بسیار کاربردی از طریق یک برش در دیواره شکم وارد بدن می شود و در طول حرکت لاپاراسکوپ، تصاویر جمع آوری شده را به صفحه مانیتوری پزشک انتقال می دهد.

لاپاراسکوپی این امکان را فراهم می کند که علاوه بر مشاهده اعضای داخلی بدن، نمونه برداری یا بیوپسی هم انجام دهید.

لاپاراسکوپی دستی و رباطی هم داریم که بنا به نیاز می توان هر کدام استفاده کرد.

*ذکر یک نکته الزامیست، لاپاراسکوپی به صورت یک عمل سرپایی و سبک انجام می شود، که نیازی به اقامت در بیمارستان ندارد.

لاپاراسکوپی

کاربرد های لاپاراسکوپی

از لاپاراسکوپی اغلب برای شناسایی و تشخیص منبع درد در ناحیه لگن یا شکم استفاده می شود، البته معمولاٌ زمانی از این روش استفاده می کنند که روش های غیر تهاجمی قادر به تشخیص بیماری نباشند.

فوائد انجام عمل لاپاراسکوپی عبارت اند:

• کم تهاجمی بودن این عمل یکی از مزایای اصلی آن محسوب می شود و از جهت به همین علت طرفداران بسیاری پیدا کرده است.
  • تسریع در روند بهبودی نسبت به دیگرعمل های تشخیصی از دیگر مزیت آن به شمار می رود.
  • کوتاه تر بودن میزان برش ومحل زخم شده
  • احساس درد و ناراحتی کمتر در دوران نقاهت پس از عمل
  • پس از انجام این عمل، سریعاٌ می توانید به حالت سابق خود باز گردید و به راحتی به فعالیت های روزمره خود رسیدگی کنید.

چگونه برای عمل لاپاراسکوپی آماده شویم؟

• از سوابق پزشکی خود به پزشک اطلاع دهید، اگر از داروی نخسه ای و یا به طور خود سرانه مصرف می کنید باید با متخصص در میان بگذارید تا تدابیر لازمه برای کنترل و مدیریت عمل، اندیشیده شود.
  • اگر حامله هستید یا قصد باردار شدن را دارید باید پزشک را در جریان موضوع قرار دهید تا خطری جنین را تهدید نکند.
  • قبل از انجام عمل باید تصویر برداری و آزمایش های خون لازمه را انجام دهید تا نتایج به طور دقیق بررسی شود و بر اساس همین نتایج عمل صورت می گیرد و نا هنجاری های ایجاد شده نیز مشخص خواهند شد.
  • در هنگام عمل باید ناشتا باشید، به این معنی که از 8- 12 ساعت قبل از انجام عمل از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  • در هنگام عمل حتما از لباس های راحتی استفاده کنید.

بعد از لاپاراسکوپی

بعد  از هر عملی عموماٌ نتایج آن عمل در کوتاه یا بلند مدت نشان داده خواهد شد، تاثیرات مثبت و یا منفی که بر جای گذاشته است هم مشخص می شود. اما این که لاپاراسکوپی چه تاثیری بر فرد می گذارد؟ موضوع حائز اهمیتی است که در متن پیش رو بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

• بعد از لاپاراسکوپی ممکن است در محل برش خورده کمی درد را احساس کنید که پزشک می تواند با تجویز چند داروی ضد درد، درد شما را تسکین دهد.
  • اگر محل برش خورده از بخیه های غیر جذبی باشد، ممکن است بعد از مدت 2 هفته این بخیه ها توسط پزشک برداشته شوند.
  • بعد از عمل برای خوردن یا نوشیدن غذاهای یا نوشیدنی ها باید با پزشک مشورت کنید.
  • بعد از اتمام عمل نمی توانید فعالیت های همچون رانندگی یا پیاده روی داشته باشید، به همین دلیل باید فردی را تحت عنوان همراه در کنار خود داشته باشید تا شما را از بیمارستان تا منزل همراهی کند.
  • بعد از عمل تا زمان دست یافتن به بهبودی کامل از فعالیت های سنگین و نیمه سنگین پرهیز کنید.

دکتر مریم محمدبیگی جراح و متخصص زنان و زایمان، نازایی و زیبایی با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و جراحی های زیبایی زنان می پردازد. جهت مشاوره با بهترین متخصص زنان در اصفهان می توانید با شماره 03132245268 تماس بگیرید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

لاپاراسکوپی چه عوارضی دارد؟

هر عمل جراحی می تواند خطرات و عوارضی به همراه داشته باشد، لاپاراسکوپی نیز چنین است و در صورت عدم رعایت نکات و مراقبت های لازمه می تواند خطر آفرینی کند.

• خون ریزی شدید از محل برش خورده
  • بروز عفونت
  • آسیب به اندام یا شریان های اصلی بدن
  • ایجاد لخته خون در ناحیه پا و ریه
  • واکنش آلرژیک به برخی از دارو های مصرفی در قبل و بعد از عمل
  • احساس درد در برخی نقاط بدن مانند شانه
  • اختلال در عملکرد دستگاه گوارشی و حرکت روده ای
  • بالا رفتن درجه حرارت بدن
  • حالت تهوع و استفراغ
  • قرمزی، التهاب و تورم
  • بروز ترشحاتی غیر طبیعی از محل برش زده شده
  • انقطاع لحظه ای تنفس
  • التهاب جداره شکمی

از جمله مواردی است که در صورت مشاهده باید در سریع ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

یک نکته مهم این است که این علائم خطرناک نمی تواند پایدار باشند و بعد از مدتی از بین می روند.

انجام لاپاراسکوپی چقدر هزینه دارد؟

هزینه های عمل لاپاراسکوپی به عواملی مرتبط است، در ادامه به رخی از این فاکتور های موثر در برآورد هزینه اشاره خواهیم کرد.

میزان تخصص و مهارت پزشک برای انجام عمل

موقعیت مکانی مطب یا نوع بیمارستان محل عمل،

تعداد جلساتی که قبل و بعد از عمل باید به پزشک مراجعه کنید و مبلغی را تحت عنوان ویزیت باید پرداخت شود.

جمع بندی مبحث لاپاراسکوپی

*جراحی لاپاراسکوپی هم می تواند به اندازه یک عمل سنتی باز ایمنی و اطمینان داشته باشد.

برای دریافت بهترین نتیجه ممکن از عمل خود باید به بهترین متخصص زنان مراجعه کنید.