دکتر مریم محمدبیگی » بیماری زنان » عمل هیستروسکوپی چیست

عمل هیستروسکوپی چیست

هیستروسکوپی

با گذشت زمان و پیشرفت همزمان علم و تکنولوژی روش هایی ابداع شد که توانست چشم انداز جدیدی در دنیای پزشکی ایجاد کند.

حذف جراحی هایی که نیازمند برش روی بدن بودند توسط دستگاه هایی که توانایی تشخیص و درمان را با یکدیگر داشتند موجب شد در حیطه بیماری های زنان، بانوان بتوانند بدون دغدغه و هراس برای درمان بیماری های خود اقدام کنند.

هیستروسکوپی از آن دسته روش هایی است که با داشتن مزیت های بسیار، جایگزین جراحی هایی شد که نیازمند برش بوده و دوره نقاهت طولانی مدت را برای بانوان به وجود می آورد.

اگر برای تشخیص و درمان بیماری و عارضه های رحمی، متخصص زنان استفاده از هیستروسکوپی را به شما پیشنهاد داده و شما آشنایی زیادی با این روش ندارید، پیشنهاد می کنیم خواننده این مطلب باشید:

هیستروسکوپی چیست؟

همانطور که می دانید رحم نقش باروری و حفاظت از جنین را ایفا می کنید. بنابراین هرگونه آسیب به این بخش به معنای تهدید توانایی فرزندآوری خواهد بود.

اما بانوان به طور طبیعی پس از رسیدن به دوران باروری با برخی بیماری های رحم و دستگاه تناسلی مواجه می شوند که اگر بهنگام در صدد درمان برآیند می توانند بدون نیاز به جراحی عارضه پیش آمده را بهبود بخشند.

هیستروسکوپی یکی از بهترین روش های تشخیص و درمان مشکلات رحمی به شمار می آید که در حال حاضر جایگزین مناسبی برای انجام جراحی های تهاجمی ناحیه رحم است.

هیسترسکوپ در واقع به مانند آندوسکوپی دستگاهی متشکل از یک لوله باریک بوده که بر سر آن دوربینی برای ایجاد تصاویر واضح از فضای داخلی واژن و رحم تعبیه شده است.

با این دستگاه می توان تمامی محیط رحمی مانند دهانه رحم، لوله های فالوپی و بافت رحم را به خوبی مشاهده و بررسی کرد. علاه بر این، این دستگاه امکان انجام بیوپسی یا برداشت نمونه از رحم را نیز دارا بوده تا در مواقع نیاز برای تشخیص بیماری خاص بتوان با نمونه گیری از بافت رحم از آن استفاده کرد.

کاربرد های هیستروسکوپی

همانطور که اشاره شد با این دستگاه می توان به تشخیص و درمان بیماری های رحمی پرداخت.

تشخیص بیماری با هیستروسکوپی

در هیستروسکوپی تشخیصی می توان موارد زیر را بررسی کرد:

• علت یابی خونریزی های غیر طبیعی واژن
  • علت یابی ناباروری
  • علت یابی سقط مکرر جنین
  • تشخیص پولیپ رحم
  • تشخیص فیبروم رحم
  • قرار دادن IUD
  • علت یابی درد های ناحیه لگن
  • دست یابی به چرایی نا موفق بودن روش های درمان ناباروری
  • علتیابی دلایل مشکلات رحمی مادرزادی

درمان با هسیتروسکوپی

و اما از هیستروسکوپی درمانی می توان در موارد زیر استفاده کرد:

در صورتی که متخصص زنان بخواهد از این روش برای درمان عارضه های رحم استفاده کند، می تواند به صورت هم زمان از دیگر لوازم جراحی مانند: لیزر، الکترود و قیچی نیز بهره مند شود.

موارد درمان شونده توسط روش هیستروسکوپی:

• انجام جراحی پولیپکتومی یا درمان پولیپ رحم
  • امکان برداشت فیبروم های رحمی از نوع موکوس
  • امکان برداشت سپتوم و یا تیغه های داخل رحم
  • امکان درمان چسبندگی رحم
  • امکان درمان آسیب های بافتی رحم
  • امکان باز کردن لوله های فالوپ
  • درمان ناباروری

مزیت های هیستروسکوپی نسبت به جراحی باز

در ابتدا باید اشاره کنیم که این جراحی از طریق واژن صورت گرفته و به این جهت نیازمند ایجاد برش نخواهد بود. از مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• محدود بودن دوره نقاهت
  • بستری کوتاه مدت
  • عدم نیاز به مصرف مسکن
  • راهی برای جلوگیری از انجام جراحی هیسترکتومی ( برداشت رحم )
  • بی نیاز از برش شکم
  • عدم بروز عفونت به دلیل نبود برش

آیا هیستروسکوپی برای تمامی بانوان قابل انجام است؟

با وجود تمامی مزیت های این روش انجام آن برای برخی بانوان ممنوع خواهد بود که عبارت اند از:

• افرادی که دچار سرطان رحم هستند.
  • افرادی که در دوران بارداری به سر می برند.
  • افرادی که به عفونت های رحمی مبتلا هستند.
  • افرادی که به عفونت های ادراری مبتلا هستند.
  • افرادی که دچار التهاب و عفونت لگن شده اند.

چگونگی انجام جراحی هیستروسکوپی

در این جراحی می توان از بیهوشی کامل و یا بی حسی موضعی استفاده کرد. در ابتدا جراح محل ورود دستگاه که واژن باشد را ضدعفونی کرده و اسپکولوم را در دهانه واژن قرار داده تا بتواند لوله هیسترسکوپ را به درون رحم هدایت کند. برای ایجاد تصویر واضخ و منبسط شدن فضای داخلی رحم از انتشار گاز دی اکسید کربن استفاده می شود. در ادامه با ایجاد تصاویر جراح می تواند به تشخیص و یا درمان بیماری رحم بپردازد.

بسته به نوع بیماری زمان در نظر گرفته شده برای تشخیص و درمان بین 10 دقیقه تا یک ساعت خواهد بود که بنابر هدف استفاده از این دستگاه این زمان متغیر است.

دکتر مریم محمدبیگی جراح و متخصص زنان و زایمان، نازایی و زیبایی با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و جراحی های زیبایی زنان می پردازد. جهت مشاوره با بهترین متخصص زنان در اصفهان می توانید با شماره 03132245268 تماس بگیرید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

آیا انجام جراحی هیستروسکوپی عوارضی به همراه دارد؟

این جراحی نیز به مانند هر جراحی دیگر می تواند ایجاد عارضه کند که در صورت مراجعه به بهترین متخصص زنان و رعایت مراقبت های بعد از جراحی هیستروسکوپی بروز این عوارض به حداقل خواهد رسید.

عوارض احتمالی عبارت اند از:

• برزو درد های شکمی و یا رحمی
  • عوارض ناشی از استفاده از دارو های بیهوشی
  • بروز درد های ناحیه شانه به علت نوع قرار گرفتن برای جراحی
  • بروز ضعف بدنی
  • احتمال آسیب به دهانه رحم
  • احتمال آسیب به بافت دیواره رحم و یا سوراخ شدن ان
  • احتمال بروز حساسیت نسبت به گاز دی اکسید کربن

افراد باید دقت داشته باشند در صورت بروز خونریزی، اختلالات دفع ادرار، بروز تب، حالت تهوع و تنگی نفس به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

سخن پایانی

در حال حاضر از هیستروسکوپی در درمان ناباروری نیز استفاده می شود. بنابراین بانوان می توانند از این مزیت هیستروسکوپی استفاده کرده و شانس باروری را افزایش دهند. جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به بهترین متخصص زنان مراجعه کنید و درصد و میزان موفقیت آمیز بودن این روش برای درمان ناباروری خود را بررسی کنید.