درمان خشکی واژن

مشکلات واژن و دستگاه تناسلی زنان از جمله مهم ترین مواردی است که می تواند در سلامت روحی و جسمی بانوان دخیل باشد. معمولا بانوان زمانی که به دوران یائسگی نزدیک می شوند دیواره های واژن نازک می شوند، در این دوران تخمک ها دیگر قادر به تخمک گذاری نیستند. وجود چنین تغییراتی در دستگاه تناسلی می تواند مشکلاتی را از جمله آتروفی واژن ایجاد کند. بیماری آتروفی واژن باعث تغییرات بسیار زیادی در بدن از جمله کاهش کیفیت رابطه جنسی می شود. اگر در خصوص علائم آتروفی واژن، راه های تشخیص، درمان و بسیاری از موارد دیگر اطلاعات کافی ندارید با ما همراه باشید.

خشکی واژن چیست؟

به مرور زمان و افزایش سن دیواره های واژن نازک تر و ملتهب می شوند که به آن خشکی واژن می گویند که این عارضه با کاهش سطح استروژن و رطوبت واژن همراه است.

رطوبتی که در واژن وجود دارد هنگام مقاربت و افزایش جریان خون در ناحیه واژن باعث لغزنده بودن واژن می شود این تغییرات هورمونی که به دلایل مختلف ایجاد می شود منجر به کاهش رطوبت می شود و اگر ادامه دار باشد خشکی واژن و آتروفی اتفاق می افتد.

علائم خشکی واژن

از علائم بارز این مشکل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• درد همراه با مقاربت
  • ایجاد سوزش و خارش واژن
  • مشاهده ترشحات غیر معمول
  • نازک شدن دیواره واژن
  • لکه بینی بعد از مقاربت
  • نیاز فوری به دفع ادرار
  • احساس خارش در اندام تناسلی
  • تنگی و کوتاه شدن واژن

در بعضی از موارد ممکن است هیچ نوع علامتی نداشته باشد. اما نگران نباشید امروزه راه های جدیدی برای درمان خشکی واژن ارائه شده است که بسیار موفق عمل کرده است. برای انتخاب بهترین راه حل در گام اول باید به دنبال متخصص زنان خوب باشید تا با تجربه و دانش خود شما را در درمان یاری دهد.

درمان خشکی واژن

علل خشکی واژن

برای ایجاد این مشکل دلایل مختلفی ذکر می شود که در ادامه به توضیح برخی از آن می پردازیم.

علل روحی

مشکلات روحی یکی از مواردی است که می توان در ایجاد این مشکل تاثیرگذار باشد، مانند:

• تجربه ناخوشایند از رابطه جنسی گذشته
  • استرس و اضطراب
  • حالات عصبی و نداشتن آرامش
  • داشتن مشکلات زناشویی و …

علل فیزیکی

• داشتن زایمان های مکرر و شیردهی بعد از زایمان
  • مشکل در سیستم ایمنی
  • مصرف مواد مخدر از جمله سیگار
  • برداشتن تخمدان به خاطر بیماری
  • شیمی درمانی و استفاده از روند درمانی سرطان

راه های تشخیص آتروفی واژن

اگر هر کدام از علائم گفته شده آتروفی واژن را دارید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک ابتدا سوالاتی در رابطه با اینکه آیا یائسه شده اید یا نه؟ علائم یائسگی در شما وجود دارد یا خیر و…. را از شما می پرسد. بعد از کسب اطلاعات کافی با توجه به سن بیمار روش های تشخیصی مناسبی را انتخاب می کند. این روش ها عبارتند از:

معاینات لگنی: برای انجام معاینات اندام های لگنی از شیوه دستی استفاده می شود و در مقابل برای معاینه واژن، گردن رحم از شیوه های بصری استفاده می شود.

آزمایش ادرار: اگر بیمار هرگونه علائم ادراری داشته باشد از این آزمایش استفاده می شود.

آزمایش اسیدی بودن محیط واژن: پزشک متخصص برای اینکه میزان اسیدی بودن مایع واژینال را بررسی کند باید نمونه گیری انجام دهد برای انجام این آزمایش از یک نوار کاغذی استفاده می شود که برروی دیواره واژن قرار می دهند تا بتوانند آزمایش را انجام دهند.

درمان خشکی واژن با لیزر

می توان گفت که بهترین و ماندگار ترین روش درمانی برای خشکی واژن استفاده از لیزر است، لیزر ترومای ایجاد شده را بهبود بخشیده و با حفظ رطوبت واژن احساس سوزش و درد را از بین می برد. لیزر متابولیسم طبیعی واژن را بهبود بخشیده و ترشح مخاط واژن را تنظیم می نماید.

استفاده از داروهای استروژن دار در مدت زمان طولانی می تواند عوارضی را دربر داشته باشد، لیزر با اثر فوق العاده ای که دارد بافت واژن را ترمیم نموده و دیواره ی ضعیف آن را مستحکم می سازد.

درمان خشکی واژن با لیزر بسیار سریع، ایمن و بدون درد خواهد بود و نتیجه ی آن به سرعت قابل مشاهده است.

لیزر درمانی برای خشکی واژن به صورت همزمان شامل نتایج زیرنیز خواهد بود:

• درمان افتادگی و سستی واژن
  • کاهش میزان درد در زمان مقاربت
  • درمان خارش مزمن واژن

توجه داشته باشید که برای انجام این نوع درمان حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

دکتر مریم محمدبیگی جراح و متخصص زنان و زایمان، نازایی و زیبایی با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و جراحی های زیبایی زنان می پردازد. جهت مشاوره با بهترین متخصص زنان در اصفهان می توانید با شماره 03132245268 تماس بگیرید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

مزایای درمان خشکی واژن با لیزر

• عوارض جانبی آن نسبت به سایر روش ها بسیار کم و نادر است.
  • نتیجه ی آن بلافاضله بعد از جلسات درمانی پدیدار می شود.
  • حالت کشسانی پوست را حفظ و افزایش می دهد و رطوبت واژن را به صورت دائمی تامین می کند.
  • مخاط داخل واژن را تنظیم و ترومای آن را رفع می کند.

این روش که بدون بی هوشی انجام می گیرد، دوره ی نقاهت زیادی نداشته و فرد می تواند بعد از آن فعالیت های معمول خود را انجام دهد ،درمان با لیزر حدود 10 دقیقه زمان لازم دارد .لیزر حاوی اشعه های بسیار مفید برای درمان است که با پروب مخصوص دستگاه لیزر وارد واژن می شود، با تابش این اشعه بافت واژن ترمیم شده ، رطوبت آن افزایش می یابد و آسیب های وارد شده از بین می رود. استفاده از پروب دستگاه ممکن است کمی ایجاد درد و سوزش نماید که البته بعد از اتمام کار از بین خواهد رفت .

چه زمانی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؟

بعضی از افرادی که علائم آتروفی واژن را دارند ممکن است برای مراجعه پزشک خجالت بکشند و همین موضوع درمان بیماری کمی طولانی تر می کند. در صورتی که هر کدام از علائم زیر را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید.

• در بعضی از افراد علائم بیماری بسیار شدید است به همین منظور ممکن است در انجام کارهای روزانه دچار مشکل شوند.
  • ممکن است رابطه جنسی همراه با درد داشته باشند که در صورت استفاده از لوبریکانت های واژینال از درد آن کاسته نمی شود.
  • ممکن است فرد از ناحیه مبهل به خونریزی، سوزش یا حتی مایعاتی ترشح شود.
  • شب ها دچار تعدیق یا گرگرفتگی شوید.

کلام آخر

برای اینکه دوره درمانی کوتاه تری را سپری کنید بهتر است با بروز اولین نشانه ها به پزشک مراجعه نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که امروزه بخش عمده بیماری ها و مشکلات زنان با روش های نوین قابل درمان است . در نتیجه جای نگرانی نخواهد بود و با حفظ ارامش به دنبال راه حل باشید.