دکتر مریم محمدبیگی » بیماری زنان » همه چیز درباره تنبلی تخمدان و بارداری
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

همه چیز درباره تنبلی تخمدان و بارداری

یکی از انواع بیماری های شایع زنان تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک است. این بیماری در صورت بروز می تواند تا حد زیادی عارضه ها و پیامدهای مشکل آفرینی را در پی داشته باشد.

در این مقاله از جنبه های مختلف به موضوع تخمدان پلی کیستیک و نیز علائم و نشانه های این بیماری خواهیم پرداخت. از دیگر اطلاعاتی که در این بخش کسب خواهید کرد میزان تاثیر گذاری این بیماری بر ناباروری زنان خواهد بود.

در انتهای این مقاله قصد داریم روش درمانی تخمدان پلی کیستیک را نیز مطرح سازیم تا اندکی از نگرانی ها و دغدغه های افراد مبتلا را کاهش دهیم.

تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان از بیماری های است که آمار قابل توجهی از زنان به آن مبتلا هستند. تخمدان پلی کیستیک در واقع بیماری است و در طی آن در تخمدان زنان توده هایی ایجاد می شود که در اغلب موارد پر از چرک و خون هستند. البته در مواردی در داخل آنها خونابه جمع شده است.

علائم و نشانه های تخمدان پلی کیستیک

  • از مهم ترین علائمی که این بیماری ایجاد می کند نامنظمی در دفعات دوره عادت ماهیانه در زنان است. زنانی که تنبلی تخمدان دارند نمی توانند به طور عادی عادت ماهیانه را تجربه کنند. درواقع اینان به طور متوسط در طی یک سال کمتر از شش یا هفت بار عادت ماهیانه را تجربه خواهند کرد.
  • دیگر علامتی که بر بروز تنبلی تخمدان حکایت دارد رشد موهای زائد در تمامی نواحی بدنی بالاخص چانه، صورت، روی شکم، بر سطح آلت تناسلی و دست ها و پاها است.

دقیقا علامت هایی که تا حد زیادی می تواند خانم ها را بیازارد تا در صدد باشند آنها را برطرف کنند.

  • دیگر نشانه ی این بیماری ریزش بیش از حد و غیر عادی موهای سر، مژه ها، و ابروست. زنانی که تنبلی تخمدان دارند به جهت تغییرات هورمونی متاسفانه شاهد ریزش موهای خود خواهند بود.
  • ترشحات واژینال نیز از دیگر علائمی است که می تواند در این زمینه به زنان علامت هشداری باشد تا در صدد درمان این مشکل برآیند.
  • چرب شدن غیر عادی پوست صورت
  • به وجود آمدن آکنه و جوش های چرکی روی پوست
  • افزایش وزن بدون هیچ دلیل توجیه کننده ای
  •  

عللی که در تنبلی تخمدان نقش دارند کدامند؟

  1. اولین علت مهم می تواند عواملی ژنتیکی و وراثتی دانست.
  2. افرادی که در طول روز و در طول زندگی متحمل استرس و اضطراب های زیادی هستند نیز در معرض خطر ابتلا به این اختلال می باشند.
  3. دیابت در افراد نیز می تواند تا حد زیادی در بروز این بیماری نقش داشته باشد.
  4. غدد فوق کلیوی و نیز تیروئید در صورتی که با مشکلات و اختلالاتی در مسیر عملکردشان مواجه باشند می توانند به بروز این بیماری دامن بزنند.
  5. بسیاری زنان به دلیل عفونت هایی که در نواحی رحمی و لگنی تجربه می کنند دچار کیست های رحمی نیز می شوند.

 

تخمدان پلی کیستیک چگونه تشخیص داده می شود؟

روش تشخیصی این بیماری ابدا پیچیده و دشوار نیست. شما کافی است که به یکی از مراکز درمانی یا مطب یکی از بهترین متخصصن زنان مراجعه کنید. پزشکان می توانند با انجام سونوگرافی به راحتی کیست هایی که در داخل رحم شکل گرفته اند را مشاهده کنند.

درمان تخمدان پلی کیستیک

خوشبختانه این بیماری یا بهتر است بگوییم اختلال در هورمون های زنانه، جزء آن دسته از بیماری هایی است که می توان با مصرف قرص های هورمونی درمان کرد.

در واقع زمانی که پزشکان متوجه شوند مشکل زنان تخمدان پلی کیستیک است، می توانند با تجویز یکسری از قرص ها از روش هورمون درمانی، این اختلال را برطرف کنند.

البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که این بیماری ممکن است که دوباره برای افراد ایجاد شود. پس بهتر است که مراقبت های لازم را داشته باشند تا از بروز مجدد این بیماری جلوگیری به عمل آورند.

دکتر مریم محمدبیگی جراح و متخصص زنان و زایمان، نازایی و زیبایی با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و جراحی های زیبایی زنان می پردازد. جهت مشاوره با بهترین متخصص زنان در اصفهان می توانید با شماره 03132245268 تماس بگیرید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

تخمدان پلی کیستیک و تاثیر آن بر ناباروری

واقعیت این است که به دلیل تنبلی تخمدان ، زنان نمی توانند به درستی عمل آزاد کردن تخمک را انجام دهند در نتیجه تاثیر مستقیمی بر لقاح ناموفق خواهد داشت. در نتیجه زنانی که با سندروم تخمدان پلی کیستیک روبرو هستند نمی توانند بارور شوند. از همین رو در مراجعه به پزشک ابتدا این بیماری را برطرف کرده و سپس به بارداری اقدام می کنند.

در موارد زیادی مشاهده شده است که زنان بعد از درمان این بیماری به سرعت توانسته اند بارور شوند و وارد دوره حاملگی گردند.

خوش بختانه این بیماری، نه چندان جدی است و تا حد زیادی نگران کننده نیست و به راحتی و سهولت قابل رفع و درمان است.

تنبلی تخمدان در دختران

یکی از سوالاتی که پرسیده می شود این است که آیا دختران مجرد نیز به این سندروم دچار می شوند یا خیر. باید بگوییم بله این بیماری هم در زنان و هم در دختران احتمال بروز و ظهور دارد.

ولی در دختران نیز همان شیوه های تشخیصی و درمانی بکار گرفته می شود و علائم همان است. اینگونه نیست که در دختران مشکلات بیشتری را ایجاد کند.

نتیجه گیری

در انتها امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار خوانندگان این مقاله قرار دهیم. اما این توصیه را به زنان آگاه و دغدغه مند داریم که به محض اینکه با این علائم روبرو شدند سریعا به پزشک متخصص زنان رجوع کنند و روند تشخیص و درمان را شروع کنند. زیرا که به میزانی که در روند درمان سرعت داشته باشید میزان موفقیت درمان افزایش خواهد داشت.

 

برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

Call Now Button