دکتر مریم محمدبیگی » بارداری و زایمان » زایمان طبیعی در آب، پروسه ای لذتبخش برای مادران
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

زایمان طبیعی در آب، پروسه ای لذتبخش برای مادران

مبحث زایمان یکی از دغدغه های خانمهای باردار به شمار می آید. خانمها تمام تلاش خود را می کنند با کمک و مشاوره متخصص زنان و زایمان خود، بهترین زایمان را داشته باشند. این روزها عمل سزارین از نوع طبیعی پیشی گرفته است و اولین انتخاب بسیاری از خانمها است. از سوی دیگر تجربه نشان داده است فواید زایمان طبیعی علی رغم دردی که به مادر وارد می شود، بسیار زیاد است.

حال در این میان دکتر مریم محمدبیگی؛ متخصص زنان و زایمان و نازایی در اصفهان تلاش می کند علاوه بر پیشنهاد زایمان طبیعی به افرادی که شرایط آن را دارند، زایمان طبیعی در آب را به آنها توصیه کند.

در ویدئو زیر می توانید اتاق زایمان در آب، زایمان طبیعی در آب در اصفهان و همچنین بریدن ناف توسط همسر را ببینید:

آیا همه زنان می توانند زایمان در آب داشته باشند؟

باید گفت تمامی خانم هایی که با صلاحدید پزشک شان می توانند زایمان طبیعی داشته باشند، زایمان در آب را نیز می توانند تجربه کنند. برای داشتن این نوع از زایمان، خانم های باردار باید در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده و کارت مجوز زایمان در آب را دریافت کنند.

زنان بارداری که به صلاحدید متخصص زنان و زایمان، فقط امکان عمل سزارین دارند و یا چند قلو حامله هستند و نوزادهایشان در رحم مادر نچرخیده، انجام زایمان به کمک استخر برای آنها ممنوع است. همچنین افرادی که سن شان پایینتر از 17 و بالاتر از 35 سال است، وزن نوزاد زیادتر از معمول است و یا عفونت و دیابت دارند کاندیدهای مناسبی برای زایمان طبیعی در آب نیستند.

نحوه زایمان طبیعی در آب

عمل زایمان، پروسه ای مهم است که در آن جان مادر و نوزاد به دستان متبحر متخصص زنان و زایمان سپرده می شود. در مراحل زایمان طبیعی در آب، مهارت متخصص از اهمیت بالاتری برخوردار است. پزشک در لحظه به دنیا آمدن نوازد باید بتواند او را در زمان مناسب از آب بیرون بیاورد.

ویدئویی دیگر از زایمان طبیعی در آب در شهر اصفهان توسط دکتر مریم محمدبیگی:

 

روش اول

پس از اینکه دردهای مادر و انقباضات شکم و دهانه رحم او کم کم شروع می شود مادر وارد یک استخر کوچک که دمای آن از 36 درجه تا 38 درجه متغیر است، می شود. آب گرم و شناور بودن در آب به آرامش، کنترل درد مادر و راحت تر زایمان کردن وی بسیار کمک کند.

در روش اول خانم باردار قبل از زایمان، تمام مراحل زایمان طبیعی در استخر را تا باز شدن کامل دهانه رحم گذرانده و زمانی که برای بیرون آمدن بچه آماده می‌شود، روی تخت زایمان می رود و مرحله آخر زایمان (به دنیا آمدن نوزاد) را روی تخت به همراه متخصص زنان و زایمان به آخر می رساند.

زایمان طبیعی در آبروش دوم

خانم باردار، تمام مراحل زایمان و درد‌های زایمان را داخل آب استخر تجربه می کند و نوزاد در آب متولد و در مرحله اول به دنیا آمدن در آب رها می‌شود. سپس پزشک با همراهی ماما و پرستار بچه را از زیر آب گرفته و به مرحله نهایی زایمان رسیدگی می‌کنند.

مادر به هیچ عنوان نباید نگرانی از رها شدن ابتدایی نوزادش در آب داشته باشد، چراکه وقتی نوزاد درون آب به دنیا می‌آید، در ابتدا نفس کشیدن او مثل زمانی است که داخل رحم مادر است و به محض اینکه او را از آب بیرون می آورند، تنفس عادی وی آغاز می شود. به محض قرار گرفتن در شرایط طبیعی تغییرات شیمیایی، هورمونی و فیزیکی درون بدن نوزاد اتفاق می افتد، عملکرد گردش خون جنین به گردش خون نوزاد تبدیل می‌شود و شروع به تنفس می‌کند.

مزایای زایمان طبیعی در آب

در ویدئو زیر می توانید رضایت مادر از زایمان به کمک استخر در اصفهان که توسط دکتر مریم محمدبیگی انجام گرفته است را ببینید:

 

  • در تحقیقات پزشکی که در این خصوص انجام شده، احتمال پارگی شدید در ناحیه واژن در زایمان در آب به طور محسوسی کاهش می یابد.
  • بهبود جریان خون در رحم، درد کم و عدم استفاده از داروهای بی حسی از مزیت های دیگر این روش زایمان در آب است.
  • کنترل لحظه به لحظه شرایط زایمان و وضعیت مادر و نوزاد با حضور یک مامای با تجربه در کنار متخصص زنان و زایمان نیز صورت می گیرد
  • در زایمان طبیعی در آب برخلاف زایمان طبیعی، هیچ آمپول فشاری به مادر برای کاهش درد و زودتر شدن فرآیند زایمان به او تزريق نمى شود. چرا که آب به دليل خاصيتى كه دارد، به تنهایی وظیفه تنظيم انقباضات رحم مادر را برعهده دارد.
  • در این روش، هیچ برش احتمالی برای بازتر شدن عضلات دهانه رحم بر روی مادر انجام نمی شود. چرا که گاهى در زایمان طبیعی براى اينكه نوزاد راحت تر به دنيا بيايد، برش كوچكى در ناحيه پرينه ايجاد می شود. اما به دلیل اینکه آب حالت ارتجاعى و انقباضى بيشترى به عضلات دهانه رحم وارد می کند، باعث بازتر شدن عضلات دهانه رحم می شود و به برش احتیاجی نیست.
  • یکی از خاصیت های آب، آرام بخش بودن آن است. آب تا حد قابل توجهى عضلات را آرام می کند و مادر را در هنگام زایمان طبیعی در آب به استفاده از مسکن بی نیاز می کند. زایمان در آب یكی از راه های رسیدن به زایمان بی درد است.
  • در حین زایمان در آب به مداخلات پزشکی نیازی نیست. در حالی که در زایمان طبیعی در برخی از اوقات فرآيند زايمان كند و گاهی متوقف مى شود و جراح زنان و زایمان را به مداخله مستقیم و تزریق آمپول فشار، ضداسپاسم ها، استفاده از دستگاه مكنده براى بيرون كشيدن نوزاد، استفاده از فورسپس (چنگك) يا در نهایت انجام عمل سزارين ناگزیر می کند. اما این موضوعات در زایمان در آب منتفی است.
  • آب با آرامش و سبکی که برای مادر به همراه می آورد، مدت زمان درد ناشي از زايمان و اضطراب مادر را بسیار كاهش مي دهد و انجام پروسه زایمان براي مادر، خوشايند می شود.
  • در این نوع از زايمان موسيقي و نوری مطلوب برای آرامش خاطر مادر استفاده می شود.
  • به دلیل اینکه جنين در كيسه آب رحم مادر در دوران بارداري قرار می گیرد، در روش زایمان در آب، به محض تولد، زمانی که در آب قرار می گیرد، آشنایی بهتری با محیط خارج از رحم برقرار می کند.
  • قرار گرفتن نوزاد در آغوش مادر در هنگام تولد و در آب به سرعت ارتباط عاطفي ميان مادر و نوزاد را برقرار می کند.
  • پس از تكميل زايمان، مادر بدون هيچ مشكلي به اتاق ريكاوري انتقال داده می شود.

هزینه زایمان در آب

اتاق زایمان در آبهزینه زایمان در آب در اصفهان به طور معمول و در شرایط عادی در بیمارستان‌ های دولتی با یک زایمان  طبیعی و عادی تفاوتی ندارد و با تعرفه دولتی حساب می شود. این موضوع در بیمارستان‌ های خصوصی کمی متفاوت است  و هزینه‌ اضافی دریافت می‌شود. در نهایت این موضوع به توانایی مالی خانواده ها و رضایت آنها بستگی دارد.

برخی بیمارستان ها در عین اینکه هزینه بیشتری را دریافت می کنند، خدمات اضافه تری ارائه می دهند که در افزایش میزان رضایت مادر و پدر اثر زیادی دارد که از جمله این خدمات امکان حضور همسر هنگام زایمان، اتاق خصوصی، هم اتاقی مادر و نوزاد، شیردهی بلافاصله پس از زایمان و ترخیص زودتر است. در هر حال، این هزینه ها و شرایط توسط متخصص زنان و زایمان ارائه و گفته می شود تا در نهایت خانواده ها بهترین تصمیم را اتخاد کنند.

نتیجه گیری

زایمان به کمک استخر در اصفهان متقاضیان بسیار زیادی دارد و تحت نظر بهترین متخصص زنان این عمل انجام می گیرد. زایمان در آب در اصفهان  را می توانید در کنار همسرتان و بدون درد تجربه کنید.

زایمان در آب، روشی مناسب برای زایمان شناخته شده است که مادر به همراه جراح زنان و زایمان مربوطه می تواند ، زایمان لذت بخشی را رقم بزند و خاطره خوشی را تا آخر عمر برای خود به یادگار بگذارد.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

2 دیدگاه ها
  1. رژا

    بسیار عالی بود مطلبتون

    پاسخ
    • تیم محتوا

      سلام خیلی ممنون از شما

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 2 =

Call Now Button