۰۹۱۳۵۴۵۴۴۵۸ | ۰۳۱-۳۲۲۴۵۲۶۸
دکتر مریم محمدبیگی » بیماری زنان » آنچه در مورد زگیل تناسلی باید بدانید!

آنچه در مورد زگیل تناسلی باید بدانید!

زگیل تناسلی یکی از انواع بیماری های شایع زنان محسوب می شود که راه انتقال آن از طرق رابطه جنسی می باشد. بیشتر افرادی که رابطه جنسی متعدد دارند به این ویروس مبتلا می شوند و میان مرد و زن هیچ تفاوتی وجود ندارد هردو ممکن است دچار این ویروس شوند. با این حال اکثر افراد آلوده به این ویروس نمی دانند که ممکن است دچار این ویروس شده باشد چرا که هیچ نوع علامت ویژه ای ندارد، به این دلیل که سیستم ایمنی قابلیت مقابله با این ویروس را دارد.

عفونت HPV از دو نوع کم خطر و پر خطر برخوردار می باشد. در نوع پر خطر همان طور که از نام آن نیز مشخص است می تواند منجر به ایجاد انواع سرطان اعم از دهانه رحم و معقد شود. به منظور جلوگیری از بروز این عارضه واکسن های متعددی وجود دارد که برای درمان بسیار موثر  هستند که منجر شده تا ابتلا به سرطان دهانه رحم و معقد به شدت در افراد کاهش پیدا کند.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی به چه شکل است؟

این بیماری توده های خوش خیم و رنگی پوست در ناحیه تناسلی یا در هر نقطه نزدیک واژن، دهانه رحم، دستگاه تناسلی یا مقعد می باشد که از لحاظ ظاهری در اشکال و اندازه های مختلف یعنی کوچک یا بزرگ، برجسته یا مسطح، شبیه گنبد می تواند باشد. زگیل تناسلی معمولا در بدن به صورت خوشه ای ظاهر می شود که با گذشت زمان رفته رفته گسترش پیدا می کند. همچنین باید به این نکته اشاره کرد افرادی که از لحاظ بدنی سیستم ایمنی آن ها ضعیف است به صورت خوشه های بزرگ تر تکثیر پیدا می کند.

علت بروز زگیل تناسلی

این بیماری توسط انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. در واقع خانواده بزرگی از ویروس های DNA که به طور خاص سلول های اپیتلیال انسان را آلوده می کند. بیش از 40 نوع HPV وجود دارد که می توانند ناحیه مقعدی و تناسلی را آلوده کنند؛ اگرچه فقط تعداد کمی از آن ها باعث زگیل تناسلی می شوند. به طور خاص، سویه های 6 و 11 مسئول اکثر زگیل های تناسلی هستند همچنین می توان گفت خطر کمتری نیز دارند؛ زیرا معمولا باعث سرطان نمی شوند. صرف نظر از این، افراد مبتلا به عفونت HPV اغلب به بیش از یک نوع ویروس آلوده می شوند؛ که ابتلا به ویروس HPV خطرناک را بیشتر می کند.
در خصوص نحوه انتقال این ویروس باید گفت که از طریق تماس مستقیم پوست به فرد آلوده یعنی از راه روابط جنسی دهانی، تناسلی یا معقدی می باشد. بعضی از عوامل خطر ساز مثل داشتن شریک جنسی متعدد، روابط جنسی محافظت نشده، مصرف دخانیات و نقص سیستم ایمنی می تواند خطر مبتلا شدن را افزایش دهد.
در طول روابط جنسی استفاده از کاندوم می تواند ابتلا به HPV را کاهش دهد اما نمی توان گفت که یک راه پیشگیری صد در صد است، چرا که ویروس این قابلیت را دارد که مناطقی که امکان پوشش دهی با کاندوم وجود ندارد مثل فرج، کیسه بیضه، ناحیه پرینه را آلوده کند.

لاپاراسکوپی

علائم و نشانه های زگیل تناسلی

این بیماری معمولا بدون درد است؛ اگرچه گاهی اوقات می تواند باعث حساسیت، خارش، احساس سوزش، درد موضعی یا خونریزی در هنگام مقاربت شود. از جمله علائم دیگر این عارضه می توان به ناراحتی واژن، خونریزی غیر معمول واژینال بین پریودها یا ترشحات واژن با بوی نامطبوع اشاره کرد همچنین ممکن است علائم هشداردهنده ضایعات جدی تر دهانه رحم باشد که در نهایت به سرطان دهانه رحم تبدیل می شود.

بیماری زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

در ابتدا می بایست به متخصص زنان مراجعه کرد سپس پزشک در مورد سابقه جنسی و مسائل دیگر از شما سوالاتی می پرسد. در بیشتر موارد، زگیل تناسلی را می توان به راحتی از طریق معاینه فیزیکی ناحیه تناسلی شناسایی و تشخیص داد. اگر امکان تشخیص آن وجود نداشت می توان محلولی شبیه سرکه را روی پوست قرار داد تا زگیل ها بیشتر نمایان شوند. یا حتی ممکن است برای بررسی بیشتر زگیل ها تحت بزرگنمایی (یعنی کولپوسکوپ) قرار بگیرند. افرادی که به زگیل تناسلی مبتلا هستند توصیه می شود آزمایش هایی چون پاپ اسمیر را به منظور غربالگری سرطان رحم انجام دهند.

درمان زگیل تناسلی

این بیماری قابل درمان است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد؛ اما به دلیل احتمال ماندگاری سلول های آلوده خطر امکان عود مجدد آن وجود دارد. در خصوص درمان این عارضه می توان گفت که به تعداد، اندازه و محل زگیل ها بستگی دارد. زگیل های کوچک را می توان با کرایوتراپی نیتروژن مایع یا با داروهای موضعی که بر روی پوست اعمال می شود درمان کرد. برای زگیل هایی که ابعاد آن ها بزرگ تر است با لیزر درمانی یا جراحی می توان آن ها را درمان کرد، البته باید به این نکته اشاره کرد که احتمال بروز مجدد آن وجود دارد.

راه های پیشگیری از زگیل تناسلی

به منظور پیشگیری از این ویروس راه های مختلفی وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد.
• درصورتی هنوز ضایعات بهبود نیافتند باید از داشتن رابطه جنسی پرهیز کرد، چرا که ممکن است ویروس انتقال یابد.
• نباید به هیچ وجه قسمت که دچار این ضایعه شده است را دستکاری کرد چرا که منجر به انتقال آلودگی می شود.
• اگر زگیل ها در ناحیه تناسلی هستند باید از تیغ زدن موها اجتناب کرد.
• معاینه همسر بیمار الزامی است چرا که در صورت داشتن چنین مشکلی درمان باید همزمان انجام شود.
• اگر در کودکان زگیل تناسلی مشاهده شود می تواند نشانه سوء استفاده جنسی باشد.

عمل هیستروسکوپی چیست

چهار + 9 =