دکتر مریم محمدبیگی » بارداری و زایمان » علت حاملگی خارج رحم
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

علت حاملگی خارج رحم

حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد، که جنین در جایی غیر از پوشش داخلی رحم مستقر شود. معمولاً در یکی از لوله های فالوپ شروع به رشد می کند. حاملگی خارج از رحم حدود 1 مورد از هر 100 حاملگی را تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت می تواند عوارض زیادی را برای مادر به دنبال داشته باشد، بنابراین بسیار مهم است که به سرعت درمان شود. امروز می خواهیم در مورد علت حاملگی خارج رحم و علائم آن با شما صحبت کنیم پس تا انتها همراه ما باشید.

حاملگی خارج رحمی چیست؟

حاملگی خارج از رحم زمانی رخ می دهد، که جنین در جایی غیر از پوشش داخلی رحم مستقر شود. این نوع بارداری می تواند منجر به عوارض زیادی برای مادر شود. اکثر حاملگی های خارج از رحم شامل استقرار جنین در لوله فالوپ است، اما می تواند در تخمدان یا حفره شکمی نیز رخ دهد.

همانطور که گفته شد این وضعیت می تواند برای مادر خطرناک باشد، لوله فالوپ ممکن است ترکیده و منجر به شوک و خونریزی شدید شود. درمان سریع بسیار مهم است. اما نمی تواند جنین را حفظ کند.

حاملگی خارج رحمی چیست؟

علائم حاملگی خارج رحم چیست؟

حاملگی خارج از رحم در مراحل اولیه ممکن است مانند یک حاملگی معمولی با برخی از نشانه های مشابه، مانند تاخیر در قاعدگی، حساس شدن سینه ها یا ناراحتی معده خودش را نشان دهد.

علائم حاملگی خارج از رحم ممکن است در اوایل هفته 4 و در اواخر هفته 12 بارداری ایجاد شود، اگرچه در هفته های 6-9 شایع تر است.

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد در ناحیه شکم: این درد اغلب در ناحیه پایین لگن رخ می دهد.
  • خونریزی واژینال: خون ممکن است روشن تر یا تیره تر از خونریزی دوره قاعدگی باشد.
  • درد شانه: این می تواند نشان دهنده خونریزی داخلی باشد. این خونریزی ممکن است عصب فرنیک را تحریک کند که باعث درد می شود.
  • غش کردن: این یک حالت اورژانسی است، که می تواند در نتیجه خونریزی شدید باشد.

علت حاملگی خارج رحم

هر زنی می تواند حاملگی خارج از رحم داشته باشد. در واقع، علت اصلی ایجاد آن هنوز مشخص نشده است. اما مواردی وجود دارد که ممکن است خطر حاملگی خارج از رحم را افزایش دهد. این شامل:

  • حاملگی خارج از رحم قبلی: هر فردی که حاملگی خارج از رحم داشته باشد، در معرض خطر بیشتری برای حاملگی خارج از رحم بعدی قرار دارد.
  • سن: هر چه سن فرد بیشتر باشد، خطر حاملگی خارج از رحم بیشتر می شود.
  • عفونت: سابقه التهاب و عفونت لوله های فالوپ، رحم یا تخمدان ها می تواند خطر حاملگی خارج از رحم را افزایش دهد.
  • عفونت های مقاربتی: برخی از عفونت های مقاربتی، مانند سوزاک یا کلامیدیا، خطر ابتلا به بیماری التهابی لگن (PID) را افزایش می دهند. داشتن PID می تواند خطر حاملگی خارج از رحم را افزایش دهد.
  • سیگار کشیدن: این نیز ممکن است خطر را افزایش دهد.
  • لوله‌های فالوپ آسیب‌دیده یا نامنظم: تغییرات در ساختار لوله‌های فالوپ یا داشتن ساختار نامنظم می‌تواند عبور تخم‌ها را از میان آن ها دشوارتر کند. این ممکن است خطر لانه گزینی جنین در خارج از رحم را افزایش دهد.
  • جراحی قبلی: انجام زایمان سزارین یا برداشتن فیبروم در گذشته، خطر حاملگی خارج از رحم را افزایش می دهد.
  • درمان ناباروری، مانند روش IVF و یا مصرف دارو

ممکن است فردی بدون هیچ یک از این عوامل خطر حاملگی خارج از رحم داشته باشد. در واقع، بیش از نیمی از حاملگی های خارج از رحم تشخیص داده شده در افرادی رخ می دهد که هیچ فاکتور خطر شناخته شده ای ندارند.

عوارض حاملگی خارج رحمی

بدون تشخیص و درمان سریع، حاملگی خارج از رحم می تواند برای فرد باردار تهدید کننده باشد. درمان نمی تواند بارداری را نجات دهد.

عوارض احتمالی برای فرد عبارتند از:

  1. خونریزی داخلی: می تواند منجر به شوک و پیامدهای جدی شود. زمانی که درمان به تعویق بیفتد، خطر بیشتر است.
  2. آسیب به لوله های فالوپ: می تواند منجر به مشکل در باردار شدن در آینده شود. پس از برداشتن یک لوله فالوپ آسیب دیده، بارداری در آینده امکان پذیر است. اگر هر دو برداشته شوند، لقاح آزمایشگاهی یک گزینه برای افرادی که امیدوارند باردار شوند باقی می ماند.
  3. پارگی لوله فالوپ: لوله فالوپ ممکن است ترکیده و منجر به شوک و خونریزی شدید شود.

حاملگی خارج رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر نشانه های پارگی لوله فالوپ را ندارید، ولی خونریزی غیر طبیعی واژن و درد شکم دارید. پزشک متخصص زنان احتمال به حاملگی خارج رحمی می دهد و برای اطمینان آن آزمایشات زیر را توصیه می کند:

  • معاینه لگن
  • سونوگرافی
  • آزمایش خون

درمان حاملگی خارج از رحم

گزینه های درمانی به مدت زمان بارداری خارج رحمی و هر گونه عارضه ای که ممکن است ایجاد شده باشد بستگی دارد.

عمل جراحي لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی، نوعی جراحی با برش کوچک، برای برداشتن جنین خارج از رحم انجام می شود. این شامل ایجاد یک برش کوچک در نزدیک ناف و قرار دادن یک دوربین کوچک و یک ابزار نازک است.

اگر حاملگی خارج از رحم باعث پارگی لوله فالوپ شود، جراحی اورژانسی را برای ترمیم آسیب انجام می دهد. اگر این امکان وجود نداشته باشد، لوله را خارج می کنند.

دارودرمانی

هنگامی که پزشک متخصص زنان در اصفهان حاملگی خارج از رحم را زود تشخیص می دهد، درمان مبتنی بر دارو ممکن است یک گزینه باشد. دارویی که از تقسیم و رشد سریع سلول های جنین جلوگیری می کند.

کلام آخر

حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که جنین در بافت خارج از رحم، اغلب در لوله فالوپ قرار می گیرد. عدم درمان سریع، می تواند عوارض خطرناکی را برای فرد باردار ایجاد کند. با این حال، درمان نمی تواند حاملگی را حفظ کند. علائم حاملگی خارج از رحم ممکن است از هفته 4 و در اواخر هفته 12 شروع شود. شخیص زودهنگام می تواند احتمال عوارض از جمله آسیب لوله فالوپ و خونریزی داخلی را کاهش دهد. درمان ممکن است شامل جراحی باشد، اما زمانی که پزشک متخصص زنان حاملگی خارج از رحم را زود تشخیص دهد، درمان مبتنی بر دارو ممکن است یک گزینه باشد.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + هفت =

Call Now Button