دکتر مریم محمدبیگی » بیماری زنان » آیا پولیپ رحم خطرناک است؟

آیا پولیپ رحم خطرناک است؟

پولیپ های رحم ضایعاتی هستند که در پوشش داخلی رحم (آندومتر) ایجاد می شوند. رشد بیش از حد سلول ها در پوشش داخلی رحم منجر به تشکیل پولیپ رحم می شود. آن ها توسط یک ساقه نازک یا یک پایه پهن به اندومتر متصل می شوند و به سمت داخل رحم شما امتداد می یابند. پولیپ‌های رحم معمولاً غیرسرطانی هستند، اما اگر درمان نشوند ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در پریود (قاعدگی) یا باروری شوند.

پولیپ رحم چیست؟

پولیپ های رحمی، رشد اضافی و غیر طبیعی در لایه داخلی رحم شما (اندومتر) هستند، که پولیپ آندومتر نامیده می شوند. پولیپ رحم زمانی تشکیل می شود که بافت آندومتر رشد کند. پولیپ توسط یک ساقه نازک یا یک پایه پهن به رحم متصل می شود و به داخل رحم شما امتداد می یابد. پولیپ ها ممکن است گرد یا بیضی شکل باشند و اندازه آن ها از چند میلی متر (به اندازه یک دانه کنجد) تا چند سانتی متر (به اندازه یک توپ گلف) یا بزرگتر باشد. ممکن است یک یا چند پولیپ در رحم وجود داشته باشد.

پولیپ‌های رحم معمولاً خوش‌خیم (غیر سرطانی) هستند، اگرچه برخی از آن ها می توانند سرطانی باشند یا در نهایت به سرطان تبدیل شوند (پولیپ های پیش سرطانی). همچنین ممکن است باعث مشکلاتی در پریود (قاعدگی) یا توانایی شما برای بچه‌دار شدن (باروری) شوند.

این بیماری اغلب در زنانی که در شرف یائسگی هستند یا یائسه شدن، رخ می دهد، اگرچه زنان جوان تر نیز می توانند به آن مبتلا شوند.

پولیپ رحم چیست؟

علت پولیپ رحم چیست؟

پزشکان نمی دانند چرا پولیپ تشکیل می شود، اما سطح هورمون به ویژه استروژن ممکن است، یک عامل باشد. استروژن در ضخیم شدن دیواره رحم هر ماه در طول چرخه قاعدگی شما نقش دارد. این ضخیم شدن احتمالا به رشد پولیپ رحم کمک می کند.

احتمال ابتلا به پولیپ رحم در سن های 40 و 50 سالگی، تقریباً در زمانی که به یائسگی نزدیک می‌شوید، وجود دارد. این بیماری ممکن است بعد از یائسگی ایجاد شود، اما به ندرت افراد زیر 20 سال را مبتلا می کند.

شانس شما برای ایجاد پولیپ رحم نیز افزایش می یابد اگر:

• دارای اضافه وزن
  • فشار خون بالا
  • مصرف داروهای خاصی مانند، تاموکسیفن، دارویی که برای درمان سرطان سینه استفاده می شود.
  • هورمون درمانی (شامل دوز بالای استروژن)

علائم پولیپ رحم چیست؟

شایع ترین علامت پولیپ رحم خونریزی غیر طبیعی است. خونریزی غیرطبیعی شامل خونریزی واژینال پس از یائسگی و دوره های قاعدگی نامنظم است. بیشتر دوره های قاعدگی چهار تا هفت روز طول می کشد. چرخه های قاعدگی طبیعی معمولا هر 28 روز اتفاق می افتد، اما می تواند از 21 روز تا 35 روز متغیر باشد. بسیاری از افراد مبتلا به پولیپ رحم پریود نامنظمی دارند.

علائم پولیپ رحم عبارتند از:

• دوره های قاعدگی نامنظم (زمان و جریان غیرقابل پیش بینی)
  • خونریزی شدید غیرعادی در طول دوره های قاعدگی (خونریزی شدید قاعدگی)
  • خونریزی یا لکه بینی بین قاعدگی (خونریزی بین قاعدگی)
  • ناباروری (ناتوانی در باردار شدن یا به پایان رساندن بارداری)
  • لکه بینی یا خونریزی واژن بعد از یائسگی (خون قرمز، صورتی یا قهوه ای)
  • خونریزی بعد از مقاربت

پولیپ رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک متخصص زنان در اصفهان سابقه پزشکی شما را بررسی می کند و در مورد علائم شما سوال می پرسد. اگر یائسه هستید، ممکن است پزشک از شما بپرسد که آیا متوجه خونریزی یا لکه بینی شده اید یا خیر. پزشک شما احتمالاً از شما خواهند پرسید که چه داروهایی مصرف می کنید. اگر هنوز پریود می‌شوید، ممکن است درباره ویژگی‌های چرخه قاعدگی‌تان بپرسند، از جمله اینکه دوره‌های قاعدگی‌تان چقدر طول می‌کشد. همچنین ممکن است پزشک شما بپرسد، که آیا برای باردار شدن مشکل داشته اید یا خیر. پزشک علاوه بر معاینه فیزیکی آزمایش هایی برای تأیید پولیپ تجویز می کند، مانند:

سونوگرافی ترانس واژینال

یک دستگاه دستی باریک به نام مبدل اولتراسوند را در واژن شما قرار می دهد. دستگاه امواج صوتی منتشر می کند، که تصویری از داخل رحم شما، از جمله هر گونه بی نظمی که ممکن است وجود داشته باشد، ارائه می دهد.

سونوهیستروگرافی

پس از سونوگرافی اولیه ترانس واژینال، پزشک ممکن است مایع استریل را از طریق یک لوله نازک به نام کاتتر به داخل رحم شما بفرستد. این مایع باعث می شود رحم شما منبسط شود و تصویر واضح تری از هر گونه رشد در حفره رحم در طول روش سونوگرافی ارائه دهد.

هیستروسکوپی

پزشک شما یک لوله بلند و نازک را با یک تلسکوپ روشن (هیستروسکوپ) از طریق واژن و دهانه رحم وارد رحم شما می کند. هیستروسکوپ به پزشک شما اجازه می دهد تا داخل رحم شما را بررسی کند. هیستروسکوپی گاهی همراه با جراحی برای برداشتن توده ها استفاده می شود.

یک هیستروسکوپ در داخل رحم قرار می گیرد و نمای نزدیک از پولیپ ایجاد می کند. هیستروسکوپی به پزشک متخصص زنان اجازه می دهد تا پولیپ های رحم را با دقت بیشتری بررسی کنند.

بیوپسی آندومتر

پزشک از یک نوع ابزار پلاستیکی نرم برای جمع آوری بافت از دیواره های داخلی رحم استفاده کرده و نمونه ها برای ارزیابی به آزمایشکاه ها منتقل می شوند.

کورتاژ

پزشک از یک ابزار فلزی بلند به نام کورت برای جمع آوری بافت از دیواره های داخلی رحم شما استفاده می کند. کورت دارای یک حلقه کوچک در انتهای آن است که برای تراشیدن بافت یا پولیپ استفاده می شود. بافت یا پولیپ‌هایی که برداشته می‌شوند برای بررسی وجود سلول‌های سرطانی به آزمایشگاه فرستاده می شوند.

پولیپ رحم چگونه درمان می شود؟

درمان به علائم شما و سایر عواملی که خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهند بستگی دارد. اگر هنوز در سنین باروری خود هستید و پولیپ علائمی ایجاد نمی کند، ممکن است پزشک به جای درمان آن را تحت نظر داشته باشد. پولیپ ممکن است بدون درمان خود به خود از بین برود. اگر یائسگی را پشت سر گذاشته اید و یا اگر پولیپ علائم ایجاد می کند، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید.

روش های درمانی عبارتند از:

داروها

داروهایی که هورمون های شما را متعادل نگه می دارند، مانند پروژستین ها یا آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین، ممکن است برای تسکین علائم استفاده شوند. علائم معمولا پس از قطع مصرف دارو برمی گردند.

جراحی پولیپکتومی رحم

پزشک متخصص شما احتمالاً می تواند پولیپ شما را در طول هیستروسکوپی بردارید. هیستروسکوپ به پزشک اجازه می دهد تا ابزارهایی را وارد کند که می توانند برای برش و برداشتن پولیپ استفاده شوند. مزیت هیستروسکوپی دقیق بودن آن است. سپس می توانند بافت را برای آزمایش برای بررسی علائم سرطان به آزمایشگاه بفرستند.

اگر پولیپ سرطانی باشد ممکن است به جراحی اضافی نیاز داشته باشید. هیسترکتومی، جراحی که شامل برداشتن رحم شما می شود، ممکن است در مواردی که پولیپ ها حاوی سلول های سرطانی هستند، ضروری باشد.