دکتر مریم محمدبیگی » بیماری زنان » علائم کیست بارتولن و راه های درمان آن

علائم کیست بارتولن و راه های درمان آن

دستگاه تناسلی خانم ها یکی حساس ترین قسمت های بدن می باشد که ممکن است دچار بیماری های مختلفی شود یکی از انواع بیماری های شایع زنان کیست بارتولن یا (Bartholin’s cyst) می باشد. بارتولن یک نوع غده است که درون آن مایعی وجود دارد، مایع دورن این غده از راه مجرا وارد واژن شده در صورت بسته شدن دورن غده بالتون باقی خواهد ماند بروز چنین مشکلی منجر به ایجاد کیست بارتولن می شود. محل قرارگیری این غده در دو سمت مهبل خانم ها می باشد از جمله وظایف اصلی این غده مرطوب نگه داشتن واژن است. ما در این نوشته قصد داریم تا در رابطه با کیست بارتولن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم پس برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع و روش های درمان آن حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

محل قرارگیری کیست بارتولن

کیست یا غده بارتولن یک نوع غده است که در دهانه واژن خانم ها رشد می کند. این غده مایع است و در صورت تخلیه نکردن آن باعت التهاب یا متورم شدن مبهل خانم ها می شود. بعضی از افراد هستند که در صورت بروز این بیماری هیچ نوع علائم یا نشانه خاصی ندارند. درخصوص درمان نیز باید گفت که جای هیچ نوع نگرانی وجود ندارد چرا که افراد مبتلا به این غده به راحتی درمان می شوند.

نکته: درصورتی که کیست بارتولن کوچک باشد درمان آن نیز به طبع راحت تر است ولی حتما توجه داشته باشد اگر مبتلا به این بیماری هستید حتما به منظور درمان به بهترین  متخصص زنان مراجعه کنید.

انواع کیست بارتولن

کیست بارتولن شامل انواع مختلفی می باشد که به نسبت هم علائم و نشانه های مختلفی نیز دارند علاوه بر آن راه های درمان نیز به نسبت هم کاملا متفاوت می باشد. از انواع مختلف کیست بارتولن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بدون درد: کیست هایی که بسیار متورم هستند در اثر تجمع مایع و بازگشت مایع به درون غده رخ می دهد. کیست های بارتولن بدون درد همانطور که از نام آن مشخص است هیچ نوع دردی را برای فرد به همراه ندارد علاوه بر آن منجر به ایجاد عفونت های ثانویه نیز نخواهد شد.

نوع عفونی: این نوع عفونت منجر به ایجاد تورم بسیار زیاد می شود که درد بسیار زیادی را برای فرد به همراه دارد. بعضی از باکتری ها نظیر کلامیدیا (که از طریق رابطه جنسی وارد بدن می شود) و اشرشیا کلی (که جزء دسته باکتری های گوارشی) می باشد.

نشانه های کیست بارتولن

هر نوع بیماری یا عارضه ای که در بدن ایجاد شود از علائم یا نشانه هایی برخوردار است که به شرح زیر می باشد:

• تورم و بزرگی غده که به راحتی قابل مشاهده می باشد.
  • بروز درد در فرد که به طور معمول کیست بارتولن دردی را به همراه ندارد ولی اگر عفونی باشد همراه با درد است.
  • قرمز شدن قسمت متورم شده
  • ایجاد مشکلاتی در زمان بلند شدن یا نشستن
  • ترشحات زیاد واژن در صورتی که کیست تنها یک طرفه باشد.

با توجه به درمان راحت کیست بارتولن درصورتی که هر کدام از علائم یا نشانه های مربوط به این بیماری را داشتید سریعا به متخصص زنان مراجعه کنید.

کیست-بارتولن

بیشتر بخوانید: درمان کیست مویی تخمدان

روش های درمانی کیست بارتولن

بعضی از افراد هستند که مبتلا به این بیماری هستند ولی هیچ نوع علامت یا نشانه خاصی ندارند، بنابراین نیاز به درمان نیز نخواهند داشت ولی در صورتی که هر کدام از علائم گفته شده در بخش قبلی را داشتید باید از طریق یکی از روش های درمانی که به آن اشاره خواهیم کرد آن را درمان کنید.

حمام سیتز: این روش درمانی به حمام آب گرم نیز معروف می باشد یعنی خانم ها می بایست هر روز به مدت یک هفته به طور مدام در یک وان آب گرم استحمام داشته باشند. هدف از انجام این کار پاره شدن کیست و تخلیه آن می باشد.

جراحی: زمانی که به علت بزرگ بودن کیست بارتولن حمام سیتز پاسخگو نبود و نتیجه مطلوبی از آن دریافت نشد از جراحی به منظور درمان استفاده می شود. انجام جراحی همراه با بیهوشی یا بی حسی است که انتخاب نوع آن کاملا بستگی به نظر پزشک دارد.

یکی از نکات بسیار مهمی که در رابطه با جراحی کیست بارتولن وجود دارد این است که حتما می بایست مراقبت های بعد از جراحی رعایت شود برخی از این مراقبت ها عبارتند از:

• از داشتن رابطه جنسی به شدت اجتناب کنید.
  • در زمان استحمام به هیچ عنوان از مواد شویند که بوی زیادی دارد استفاده نکنید.
  • از رانندگی کردن برای مدتی به شدت خودداری کنید.

بعد از بیهوشی بیمار، جراح برشی را برروی کیست ایجاد می کند تا کیست تخلیه شود بعد از آن لوله ای به نام کاتتر می باسیت در محل برش قرار داده شود. هدف از انجام این کار تخلیه کامل غده می باشد که به مدت 6 هفته در بدن بیمار قرار داده می شود.

درمان با مصرف آنتی بیوتیک ها: در صورتی که متخصص زنان تشخیص دهد که علت ایجاد کیست در اثر عفونت های جنسی است برای درمان از آنتی بیوتیک ها استفاده می کند. درصورتی که درمان موثر نباشد از روش جراحی استفاده می شود.

نکته: بعد از تخلیه کامل کیست حتما می باست یک یا دو روز بعد به پزشک معالجتان مراجعه کنید چرا که می بایست محل تخلیه شده بررسی شود در بعضی از مواقع این روش درمانی نیز همانند هر روش دیگری می تواند همراه با عوارض باشد.