دکتر مریم محمدبیگی » بارداری و زایمان » مراقبت های دوران بارداری و بعد از زایمان
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

مراقبت های دوران بارداری و بعد از زایمان

دوره بارداری دوره ای شیرین اما پر استرس برای خانم ها محسوب می شود. این دوران هر چه به روزهای پایانی نزدیک می شود نگرانی ها افزایش می یابد. چگونگی به دنیا آمدن جنین، خطرات آن و یا انتخاب زایمان طبیعی و یا سزارین باعث می شود مادران دغدغه زیادی داشته باشند. در این بخش مطالبی آماده شده است تا در این زمینه به مادران اطلاع رسانی بیشتری شود تا زایمانی بدون نگرانی را تجربه نمایند. مسلما داشتن آگاهی لازم باعث می شود مادران آرامش بیشتری داشته باشند. با ما همراه باشید تا در مورد دوره پایانی بارداری و بعد از زایمان اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

مراقبت-دوران-بارداری

سه ماهه سوم بارداری

اگر مایلید ادامه مطالب را با صدا گوش دهید روی فایل زیر کلیک نمایید.

در قسمت های پیشین در مورد سه ماه اول بارداری و سه ماهه دوم، توضیحات کاملی ارائه شده است که می توانید برای مطالعه آن به قسمت های مربوطه مراجعه نمایید. سه ماهه سوم بارداری از هفته 28 تا 40 بارداری می باشد که در این زمان مادر احساس خستگی بیشتری دارد، ممکن است اختلال در خواب، گرفتگی های مکرر عضلانی ، ورم پا سوزش معده ، درد کمر و پشت ، تکرر ادرار، تنگی نفس ، یبوست ، حساس شدن سینه ها و خروج ترشحات آبکی از سینه را تجربه نماید. در این زمان تغذیه مناسب بسیار مهم است و افزایش وزن در این سه ماه حدود 5 کیلوگرم می باشد.

مصرف ماهی، تخم مرغ، لبنیات مثل شیر، ماست ، پنیر و کشک باید مورد توجه قرار بگیرد . مصرف بادام و کدو حلوایی به دلیل منیزیم بالا تا حد زیادی گرفتگی عضلانی را کم می کند. در اوایل 28 هفتگی و 36 هفتگی سونوگرافی جهت رشد جنین انجام می شود و همچنین افرادی که گروه خونی منفی دارند و همسرشان گروه خونی مثبت دارند، در اوایل 28 هفتگی باید از روگان استفاده نمایند. در هفته های آخر حرکت جنین به علت بزرگ شدن جنین، کم تر می شود و باید در طی 20 دقیقه در حالت استراحت، مادر باید حداقل سه حرکت مناسب از جنین خود را احساس نماید. در صورت کاهش حرکت جنین ، خونریزی و یا خارج شدن مایع آبکی و شفاف از واژن حتما به متخصص زنان خود مراجعه نمایید.

مراقبت محل اپیزیوتومی بعد از زایمان

 مجرای واژن و ناحیه پرینه در طی یک زایمان طبیعی متحمل فشارهای بسیار زیادی می شود. در مراحل انتهایی خروج جنین از واژن خصوصا در زایمان های اول و دوم، پزشک جهت تسهیل خروج جنین ، برشی به نام اپیزیوتومی در بخش پرینه ایجاد می کند تا خروج سر و شانه های جنین به راحتی انجام شود. این برش بعد از زایمان ترمیم شده و بهبودی کامل آن چند هفته طول می کشد. در این بازه زمانی مانند سایر زخم های بدن، علائم التهاب شامل توم و درد وجود دارد . احساس درد معمولا بعد از هفته ششم از بین می رود و در طی این مدت معمولا بین روزهای هفتم و دهم در محل بخیه ها خارش وجود دارد. گذاشتن کیسه یخ در 24 ساعت اول تا حدود زیادی درد را کاهش می دهد و خشک نگه داشتن این ناحیه باعث جوش خوردن هر چه سریع تر زخم می شود.

یبوست و اختلالات ادراری بعد از زایمان

احتمال وجود یبوست و اختلال ادرار بلافاصله بعد از زایمان وجود دارد و طبیعی است . به دلیل تورمی که در بافت های اطراف مثانه و پیش آبراه ایجاد می شود، گاها ادرار کردن در هفته های اول با درد و سوزش خواهد بود. از طرفی برخی از مادران از بی اختیاری ادرار یا عدم توانایی ادرار شکایت دارند که در این افراد به دلیل عبور جنین ممکن است اعصاب مربوطه به عضلات کف لگن به شدت تحت فشار قرار بگیرد و در نتیجه عضلات ضعیف گردد. این امر باعث اختلال در ادرار کردن می شود که معمولا 6 هفته طول می کشد تا عضلات بتوانند توانایی قبلی خود را به دست آورند. در این بازه زمانی مادران گرامی که به تازگی زایمان داشته اند، نگران نباشند و آرامش خود را حفظ نمایند و مطمئن باشند که بعد از این مدت به راحتی می توانند ادرار داشته باشند و این مشکل برطرف می شود.

بیشتر بخوانید: ورزش در بارداری

کلام آخر

با توجه به موارد ذکر شده امید است تمام مادران گرامی این دوره شیرین را همراه با آرامش سپری کنند و از آن لذت ببرند. دوره بارداری یک دوره حساس و مهم است که باید در ابتدای آن با مشاوره های لازم پیش رفته و اطلاعات لازم کسب شود. امروزه با روش های مختلف این اطلاعات در اختیار عموم قرار گرفته که باعث می شود دوره ای خاطره انگیز داشته باشند. برای اینکه مشاوره های بهتری در این زمینه داشته باشید می توانید به بهترین متخصص زنان مراجعه نمایید.

 

برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + بیست =

Call Now Button