۰۹۱۳۵۴۵۴۴۵۸ | ۰۳۱-۳۲۲۴۵۲۶۸
بیماری آندومتریوز در زنان چیست؟

دکتر مریم محمدبیگی متخصص زنان، زایمان، نازایی و جراح زیبایی

آندومتریوز

اندومتریوز چیست ؟

اندومتریوز بیماری است که در تعدادی از خانم ها در سنین باروری مشاهده می شود علت دقیق آن مشخص نیست ولی می تواند ارثی باشد .

در حالت عادی بافت آندومتر تنها باید درون رحم باشد ولی در این بیماری این بافت در تخمدان ، سطح بیرونی رحم ، لوله های رحمی ، بافت های لگن و فضای بین مثانه و رحم دیده می شود .

اندومتر که در این شرایط تغییر مکان داده است همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد و زمانی که بیمار دوره قاعدگی را آغاز می نماید این بافت ضخیم تر شده و باعث خونریزی می شود. این نابجایی ممکن است باعث تحریک دیگر بافت ها شده و سبب آسیب به و زخمی شدن شان گردد.

می توانید توضیحات دکتر مریم محمد بیگی در مورد بیماری اندومتریوز را مشاهده نمایید.

چرا بیماری اندومتریوز

همانطور که ذکر شد دلایل مشخصی برای این بیماری نمی توان ذکر اما آنچه که بیشتر از همه برای ایجاد اندومتریوز گزارش شده است عبارتند از :

یکی از موردهای شایع آن قاعدگی عقب گرد در بیماران است به این صورت که خون قاعدگی همراه با سلول های اندومتر به جای خروج از بدن، از طریق لوله رحمی به سمت حفره لگنی بیمار هدایت می شوند . در این حالت این سلول های اندومتر به دیواره های لگن چسبیده و در این قسمت رشد می کنند.

مورد بعدی سلول های جنینی ذکر می شود بدین گونه که سلول های جنینی حفره های لگنی و شکمی را پوشانده و باعث ایجاد سلول مورد نظر می شوند. در این هنگام اگر دو یا چند قسمت از بافت شکمی به بافت اندومتر تبدیل شود آنگاه اندومتریوز رشد خواهد کرد.

زخم جراحی : در این مورد که برای بیمارانی که عمل برداشت رحم انجام داده اند و یا سزارین داشته اند، ممکن است رخ دهد . به این صورت که سلول های اندومتر به محل جراحی متصل شده و رشد می کنند.

جابجایی سلول های اندومتر: گاهی احتمال دارد عروق های خونی و یا مایع لنفانی باعث شود اندومتر به قسمت های مختلف هدایت شود.

اختلال سیستم ایمنی : این اختلال باعث می شود بافتی که خارج از رحم در حال رشد است ، شناسایی نشود و بافت ناهنجار از بین نرود.

اندومتریوز

علائم بیماری اندومتریوز

علائم آن معمولا به صورت درد می باشد که ممکن است در حین قاعدگی و یا درد هایی که قبل از قاعدگی گزارش می شود . دردهای حین رابطه جنسی و یا حس شدن درد کمر و لگن در هر زمانی ممکن است در این افراد مشاهده شود .

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

باید توجه داشت درد شایع ترین علامت است . اما شدت درد همیشه مرتبط با بیماری نیست و ممکن است در بیماری هایی که خفیف هم هستند ، بیمار درد زیادی را تحمل نماید . دومین علامتی که برای بیماری اندومتریوز ذکر می شود ، خونریزی قاعدگی است که در این افراد به صورت غیر طبیعی دیده می شود برای مثال : به صورت خونریزی های شدید ، خونریزی نامنظم و یا با  لکه بینی بین قاعدگی ها خودش را نشان می دهد .

در این افراد ممکن است علائم گوارشی یا ادراری مانند وجود خون در ادرار ، اسهال ، نفخ ، سیری زودرس ، تهوع ، خستگی مداوم و استفراغ نیز مشاهده گردد.

مهم ترین علامتی که اندومتریوز می تواند زنان را بیشتر از علائم ذکر شده ، نگران کند ناباروری است و شاید مهم ترین دلیلی که بانوان را مجبور به مراجعه به متخصص زنان می کند. عموما بانوان جزو قشری هستند که به جز موارد ضروری از مراجعه به پزشک خودداری می کنند و آن طور که باید به سلامت خود اهمیت نمی دهند.

این نکته بسار حائز اهمیت است که هر چه درمان زودتر انجام پذیرد ، نتیجه بهتر خواهد بود .

تشخیص بیماری اندومتریوز

تشخیص قطعی اندومتریوز با لاپاراسکوپی صورت می گیرد اما سونوگرافی ، سی تی اسکن و MRI نیز می تواند به تشخیص این بیماری کمک نماید. تشخیص درست بیماری بسیار مهم است و قدم اول، این موضوع است که متخصص زنان به تشخیص درست و درمان درست برسد. بیشترین سن ابتلا بین 30 تا 40 سالگی می باشد .

عوارض آندومتریوز

یکی از عوامل اصلی که باعث نگرانی است مشکل نازایی می باشد . بارداری به این صورت انجام می گیرد ، تخمک آزاد شده از تخمدان به سمت رحم حرکت می کند که در لوله رحمی با سلول های اسپرم ادغام شده و تشکیل تخم بارور را می دهد که این تخم بارور شده در رحم شروع به رشد می کند . حال مشکل اندومتریوز باعث می شود لوله رحمی بسته شده و اسپرم و تخمک نتوانند به هم برسند . البته گاهی این بیماری به خود اسپرم و تخمک نیز آسیب وارد می کند . اما نمی توان گفت افرادی که اندومتریوز دارند لزوما نازا هستند . چرا که برای آن درمان هایی وجود دارد و حتی بانوانی که اندومتریوز خفیف تا متوسط نیز داشته اند توانسته اند باردار شوند و فرزند داشتن را تجربه نمایند.

دکتر مریم محمدبیگی جراح و متخصص زنان و زایمان، نازایی و زیبایی با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و جراحی های زیبایی زنان می پردازد. جهت مشاوره با بهترین متخصص زنان در اصفهان می توانید با شماره 03132245268 تماس بگیرید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

همه چیز درباره هیسترکتومی ( عمل برداشتن رحم )

درمان بیماری اندومتریوز

درمان این بیماری بسته به سن و شدت علائم بیماری و تمایل به فرزند آوری متفاوت است . درمان ممکن است به صورت درمان هورمونی باشد و یا مسکن جهت درد بیمار باشد و یا جراحی به عنوان درمان انتخاب شود و یا درمان هایی برای کمک به باروری فرد باشد .

تغییر سبک زندگی بسیار مهم است و استفاده از الکل ، کافئین ، لبنیات  گوشت قرمز ، شکر و چربی مضر است. این نکته نیز قابل ذکر است که در کنار محدودیت های غذایی مورد نظر سبزیجات و میوه زیاد می توان علائم بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

کلام آخر

با توجه به موارد ذکر شده در اولین گام بیماری تشخیص درست آن است که با بررسی دقیق علائم بیماری به وقوع خواهد رسید. توصیه دکتر مریم محمدبیگی در این باره دقت در علائم و جدی گرفتن سلامتی خود است. شما می توانید با تشخیص به موقع به درمان کامل و درست دست یابید و این امری مسلم است که هر چه ابتدای بیماری بتوان آن را ریشه کن نمود زودتر بهبودی حاصل می شود .