دکتر مریم محمدبیگی » بارداری و زایمان » اقدامات قبل از بارداری
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

اقدامات قبل از بارداری

اقدامات قبل از بارداری

داشتن فرزند جزو آرزوهای بسیاری از زوج ها است. همه افراد مدتی بعد از گذشت ازدواجشان علاقه به داشتن فرزند دارند . اما آیا  فرزند داشتن به مانند گذشته آسان است؟ آیا می توان هر زمان که تمایل به بچه داری احساس شد ، به داشتن آن اقدام نمود؟ مسلما نه! در گذشته به خاطر کمبود امکانات و سطح علمی پایین ، جان مادر و جنین در جریان بارداری با خطراتی مواجه بود. به گونه ای که حتی باردرای یکی از موارد مرگ و میر در زنان به شمار می رفت.

اما امروزه با گسترش تکنولوژی و وجود متخصصین ماهر باعث شده شرایط بارداری به ایمن ترین حد ممکن نزدیک شود. امکاناتی که قبل از شروع بارداری تا پایان آن، همراه زوج ها خواهد بود. یکی از این موارد لازم ، اقدامات قبل از باردرای است. اینکه چه  کارهایی صورت گیرد تا یک دوره بارداری سالم، به خوبی سپهری شود.

 

 

بارداری

بارداری جزو شیرین ترین تجربه های یک زن محسوب می شود. حس هایی که تازگی آن باعث گرمی دل مادران می شود. حال برای بارداری آسوده راه حل های مناسبی ارائه شده است.

قبل از اینکه اقدام به بارداری نمایید باید چکاپ هایی را پست سر بگذارید تا از سلامت خود مطمئن شوید و اینکه بدن شما تا چه اندازه آمادگی پرورش یک موجود دیگر را در خود دارد.

 

اقدامات قبل از بارداری

بچه دار شدن قدمی بزرگ و پراهمیت است پس اگر تصمیم آن را دارید، حتما باید برای گذراندن یک بارداری همراه با همراه با آرامش و در نهایت یک فرزند سالم ، اقدامات لازمی قبل از باردار شدن انجام دهید.

انجام معاینات قبل از بارداری و بررسی بیماری هایی مثل فشار خون، دیابت، آسم، انجام آزمایش پاپ اسمیر، رسیدن به وزن مناسب ، مصرف فولیک اسید، پرهیز از مصرف دخانیات و مصرف الکل و انجام آزمایش ژنتیک در صورتی که بیماری خاصی در خانواده دارید،  از سه ماه قبل از بارداری توصیه می شود. حال در ادامه به توضیح بیشترهر یک از این موارد می پردازیم.

 

معاینه کامل

در این معاینه بالینی، متخصص زنان به بررسی سوابق فردی و خانوادگی شخص و همچنین وضعیت سلامتی اش می پردازد. در این جلسه داروهای مصرفی اعم از داروهای مکمل و یا درمانی بررسی می شود چرا که برخی از دارو ها در تداخل دوره بارداری مضر هستند و ممکن است ایجاد مشکل کنند.

در این مرحله باید سوابق بیماری خانوده خود و همسرتان را به دقت در نظر بگیرید که در آنها بیماری های ژنتیکی و کم خونی و ناهنجاری هایی بوده یا خیر. بیماری هایی مانند عقب ماندگی ذهنی ، بیماری های قلبی و … در بین خانواده و بستگان می تواند بارداری شما را تحت شعاع قرار دهد.

این موارد حتما باید به اطلاع متخصص زنان برسد و در صورت نیاز تدابیر مناسب را اتخاذ نماید.

 

وزن مناسب

وزن مناسب و داشتن شاخص توده بدنی نرمال برای بارداری امری حیاتی است. زنانی که وزن مناسبی دارند ، دوران بارداری راحت تر و ایمن تری را سپری می کنند . این در حالی است که زنان با شاخص توده بدنی زیاد و یا اضافه وزن بیشتر در معرض بیماری های دیابت در بارداری، فشار خون در بارداری، سقط های پی در پی و یا زایمان های زودرس قرار دارند. البته کم بودن این شاخص نیز خطراتی به همراه دارد مانند به دنیا آوردن نوزادانی با وزن کمتر از نرمال که خود می تواند مشکلاتی به دنبال داشته باشد.

تغذیه مناسب می تواند در بارداری تاثیر زیادی داشته باشد . مادرانی که در تقویت عضلات خود تلاش کرده اند بارداری و زایمان راحتی را خواهند داشت.

 

خودداری از مصرف دخانیات و الکل

سیگار کشیدن در هر حالتی به بدن اسیب می رساند و این مشکل می تواند در دوره بارداری بیشتر باشد . افرادی که سیگار می کشند و یا دخانیات مصرف می کنند بیشتر در معرض زایمان های زودرس و یا سقط مکرر هستند. استفاده از این موارد نیز در کاهش باروری نیز تاثیر گذار است و یکی از ایتم های ناباروری محسوب می شود.

مصرف الکل نیز جزو مواردی است که قبل از اقدام به بارداری باید ترک شود. تاثیراتی که این ماده روی جنین می گذارد به صورت دقیق مشخص نیست و باید این موضوعات جدی گرفته شود.

لازم است بدانید ترک این موارد باید قبل از اقدام بارداری انجام شود چرا که تاثیرات آن تا مدت ها در بدن باقی خواهد ماند.

 

بهداشت دهان و دندان

مراجعه به دندانپزشک یکی از اقدامات مهم است . شاید برایتان عجیب باشد اما افرادی که دوره بارداری را تجربه کرده اند ممکن است با مشکلات دندان مواجه شده باشند. بهتر است برای بررسی سلامتی دهان و دندان قبل از اقدام به بارداری ، حتما به دندانپزشک مراجعه شود.

دندان ها در دوره بارداری به خاطر تولید اسید معده و داشتن حالت تهوع ، در معرض خطر هستند و دندان هایی که از قبل آمادگی پوسیدگی داشته اند و یا با آسیب جزیی همراه بوده اند، بیشتر مستعد خراب شدن می شوند که در دوره بارداری نیز به خاطر شرایط خاص بارداری، انجام بی حسی ها و دردهای دندانپزشکی کار مشکلی خواهد بود.

همچنین در دوره بارداری میزان تولید استروژن و پروژسترون بیشتر می شود که این تغییر هورمونی خود باعث آسیب رسیدن به لثه ها می شود. در نتیجه مراجعه به دندانپزشک قبل از باردار شدن  به شما کمک بسیاری می کند.

 

واکسن قبل از بارداری

وضعیت واکسن هایی که استفاده شده ، قبل از بارداری بررسی می گردد. یکی از واکسن ها برای سرخچه است که اگر تیتر آنتی بادی در بدن منفی باشد ، تزریق می شود. در صورت تزریق این واکسن ، باید تا سه ماه از بارداری خودداری شود.

واکسن هپاتیت، یکی دیگر از واکسن هایی است که باید چک شود. اگر در گذشته تزریق نشده باشد و یا تعداد آنتی بادی مناسب نباشد ، این واکسن انجام می شود.

واکسن کزاز گزینه بعدی از گروه واکسن هاست که اگر بیش از ده سال از تزریق آن گذشته باشد باید مجدد تکرار شود.

 

آزمایش های قبل از بارداری

انجام آزمایشات قند ، سطح ویتامین D ، تیروئید و بررسی آنتی بادی سرخچه ، کم خونی در صورت نیاز آزمایش HIV، قبل از اقدام به بارداری بسیار مهم است .

 

دکتر مریم محمدبیگی جراح و متخصص زنان و زایمان، نازایی و زیبایی با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و جراحی های زیبایی زنان می پردازد. جهت مشاوره با بهترین متخصص زنان در اصفهان می توانید با شماره 03132245268 تماس بگیرید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

 

ورزش قبل از بارداری

تمرینات ورزشی مناسب نیز عضلات را برای شروع یک بارداری سالم آماده می کند. داشتن عضلات کافی زایمان راحتی را همراه دارد. اگر قبلا ورزش در برنامه زندگی تان وجود نداشت ، فرصت مناسبی است تا این ایتم را به زندگی خود اضافه کنید. اگر جزو این دسته هستید برنامه های سبک مانند پیاده روی را در ابتدا آغاز نمایید.

تمرینات کششی و یوگا نیز موثر هستند. این نکته را در نظر داشته باشید که ورزش کردن در دوره بارداری باید با متخصص زنان هماهنگ شود و اگر حاملگی پرخطر را سپری می کنید تمرینات ورزشی ممکن است برایتان مشکل ساز باشد.

 

جان کلام

بارداری حس زیبا و شیرینی است که اگر مراقبت های لازم صورت نگیرد می تواند جزو خاطرات تلخ زندگی محسوب شود. در این بخش کوشیدیم برخی از مراقبت هایی که مادر قبل از بارداری بهتر است با آن آشنا باشد ، در اختیار شما قرار دهیم. در نظر گرفتن این نکات به شما کمک می کند یک بارداری سالم و راحت را پشت سر بگذارید.

 

 

 

 

برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − دو =

Call Now Button