دکتر مریم محمدبیگی » بیماری زنان » تبخال تناسلی زنان

تبخال تناسلی زنان

تبخال تناسلی یک بیماری ویروسی مقاربتی است که از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل می شود. این بیماری می تواند باعث ایجاد تاول و زخم هایی در ناحیه تناسلی شود، اما همچنین می تواند بدون علامت باشد، به این معنی که فرد علائمی را نشان نمی دهد. این بیماری توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود، که متاسفانه یک بیماری مادالعمر است. امروز می خواهیم در مورد تبخال تناسلی زنان صحبت کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی بیماری عفونت پوستی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود. این بیماری وقتی در بدن فرد فعال است از طریق رابطه جنسی به فرد دیگر سرایت می کند. اکثر افراد تبخال تناسلی را با زگیل تناسلی اشتباه می گیرند. در صورتی که تبخال تناسلی یک بیماری جدا هست و ربطی به زگیل تناسلی ندارد.

این عفونت پوستی که ناحیه ناسلی شما را در گیر می کند تا آخر عمر با شما باقی می ماند و باعث ایجاد زخم ها و تاول های دردناک یا خارش دار می شود. داروها می توانند به کاهش علائم، تسریع بهبودی بیماری کمک کنند

ویروس هرپس سیمپلکس معمولاً مشکلات شدیدی ایجاد نمی کند. اما در نوزادان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می تواند خطرناک باشد.

در حالی که هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد، شدت این بیماری در طول زندگی فرد مبتلا متفاوت است. در واقع، برخی از افراد مبتلا به این بیماری برای مدت طولانی هیچ علامتی را تجربه نمی کنند.

تبخال تناسلی

چه کسانی ممکن است به هرپس سیمپلکس مبتلا شوند؟

افراد در هر سنی می توانند به هرپس سیمپلکس مبتلا شوند. شما می توانید با داشتن رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با فردی که به این بیماری مبتلا است، به تبخال تناسلی مبتلا شوید.

علائم تبخال تناسلی

برخی از افراد مبتلا به تبخال تناسلی هرگز هیچ علامتی نخواهند داشت، سایر افراد ممکن است در عرض چند هفته پس از ابتلا به این بیماری علائم بروز کند.

تعداد زیادی تاول یا زخم به صورت خوشه ای در ناحیه تناسلی ایجاد می شود. این ضایعات می سوزند و می توانند دردناک باشند. آنها می توانند روی باسن، مقعد یا ران ها، روی فرج یا واژن در زنان و روی آلت تناسلی یا کیسه بیضه در مردان ظاهر شوند.

قبل از ظاهر شدن تاول و زخم ها ممکن است فرد مبتلا، احساس گزگز یا سوزش در ناحیه‌ای تناسلی و قسمتی که بعدا تاول ظهور می کند داشته باشد. تاول های ایجاد شده همراه با خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی هستند.

شما همچنین می توانید علائم زیر را داشته باشید:

• تب، سردرد یا درد در مفاصل
  • مشکل و درد هنگام ادرار کردن

علائم تبخال تناسلی اغلب خود به خود از بین می رود و ممکن است دوباره بازگردد. برای اکثر مردم، اولین باری که این بیماری بروز می کند بسیار طاقت فرسا است و می تواند بین دو تا سه هفته ادامه یابد. ولی بعد از بار اول دفعات دیگر طولانی نیستند و شدت کمتری دارند.

درمان تبخال تناسلی در اصفهان

چه چیزی باعث شیوع بیشتر هرپس سیمپلکس می شود؟

هنگامی که ویروس تبخال را دارید، برای همیشه در سلول های عصبی شما باقی می ماند. حتی اگر هرگز علائمی نداشته باشید. معمولاً غیرفعال است.

بعضی از بیماری های دیگر و محرک ها می توانند شیوع تبخال تناسلی را بیشتر کنند مانند:

• عفونت های ویروسی یا باکتریایی
  • دوره های قاعدگی
  • استرس
  • تب و بیماری و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

تبخال تناسلی در سال اول پس از عفونت اولیه شایع تر است و با گذشت زمان کاهش می یابد.

بعضی افراد مبتلا ممکن است در طول عمر خود هیچ علائمی بروز ندهند. همچنین بعضی افراد ممکن است بارها این بیماری را در طول زندگی خود تجربه کنند.

در بسیاری از موارد، داروی ضد تبخال می تواند به بیماران کمک کند. زمانی که فردی مشکوک به عود آن است، شروع به مصرف داروهای ضد تبخال کمک می کند که علائم را کاهش داده و زمان شیوع را کوتاه می کند.

زخم های تبخال تناسلی چه قدر طول می کشد؟

اولین شیوع این بیماری ممکن است بین دو تا چهار هفته طول بکشد تا تاول و زخم ها بهبود پیدا کند. ولی شیوع مکرر معمولا بین سه تا هفت روز طول می کشد.

تشخیص هرپس سیمپلکس

به محض دیدن علائم بهتر است به پزشک متخصص زنان در اصفهان مراجعه کنید. پزشک با دیدن زخم ها می تواند تشخیص دهید. اگر شما بار اولتان هست و هیچگونه علائمی ندارید و فقط مشکوک به بیماری تبخال تناسلی هستید با آزمایش خون می توانید متوجه شوید بیمار هستید یا نه؟

درمان تبخال تناسلی

هیچ درمانی وجود ندارد علائم به خودی خود برطرف می شوند، اما تاول ها می توانند دوباره عود کنند. پزشک متخصص زنان می تواند داروها و کرم های ضد ویروسی را برای کمک به کاهش علائم و سرعت بخشیدن به بهبود شیوع بیماری تجویز کند. این داروها زمانی بهترین اثر را دارند که بلافاصله پس از شیوع بیماری، آنها را شروع کنید.

برخی از افراد شدت بیماری آن ها کم است یا اصلاً شیوع ندارند و ترجیح می دهند درمان نکنند. اما بسیاری از مردم ترجیح می دهند از داروهایی استفاده کنند که شیوع بیماری را کوتاه می کند و علائم را کاهش می دهد.

برای کاهش درد در هنگام شیوع:

حدود 20 دقیقه در یک حمام یا وان آب گرم بنشینید.

ناحیه تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید و از لباس های تنگ خودداری کنید.

از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. از مصرف آسپرین خودداری کنید.

تبخال تناسلی و بارداری

اجتناب از ابتلا به تبخال تناسلی در دوران بارداری بسیار مهم است. خوشبختانه، به ندرت پیش می آید که زنان مبتلا به تبخال تناسلی نوزاد خود را آلوده کنند. اگر می دانید که قبل از باردار شدن به تبخال تناسلی مبتلا شده اید، پزشک متخصص زنان وضعیت شما را در طول بارداری تحت نظر خواهد گرفت.

اگر در زمان زایمان شیوع فعال تبخال تناسلی دارید، ممکن است برای زایمان سزارین توصیه شود.