دکتر مریم محمدبیگی » جراحی زیبایی زنان » آیا لابیاپلاستی عوارض دارد؟

آیا لابیاپلاستی عوارض دارد؟

ایا لابیاپلاستی عوارض دارد؟ عمل جراحی خطراتی را به همراه دارد و لابیاپلاستی نیز تفاوتی ندارد، همانطور که می دانید لابیاپلاستی، یک روش جراحی با تمرکز بر تغییر اندازه یا شکل لابیا مینور، در سال های اخیر کشش قابل توجهی پیدا کرده است. با این حال، مانند هر روش جراحی، برخی از خطرات ذاتی و عوارض بالقوه را به همراه دارد. شناخت این عوارض و مراقبت های بعدی مناسب برای اطمینان از نتیجه مثبت بیمار بسیار مهم است.

عوارض و خطرات لابیاپلاستی شامل چه مواردی می شود؟

خطرات و عوارض زودرس پس از لابیاپلاستی چیست؟

عوارض که در اوایل عمل لابیاپلاستی ممکن است بروز کند، شامل خونریزی، هماتوم، واکنش های آلرژیک به داروها یا بی حس کننده های مصرف شده می باشد.

خطرات میان مدت پس از لابیاپلاستی چیست؟

عوارضی مانند تورم بیش از حد، عفونت زخم و باز شدن بخیه ها ممکن است در دوره میانی (معمولاً در روزهای سوم تا پنجم) پس از لابیاپلاستی رخ دهد. خونریزی زیر جلدی، گاهی اوقات به صورت نشت، ممکن است تا 7-10 روز پس از عمل ادامه یابد. عفونت های زخم معمولاً به دلیل عفونت های واژن که قبلاً تشخیص داده نشده بودند، ایجاد می شوند. به همین دلیل انجام معاینه دقیق واژن قبل از جراحی لابیاپلاستی از اهمیت بالایی برخوردار است.

خطرات طولانی مدت پس از لابیاپلاستی چیست؟

اگر عمل لابیاپلاستی طبق تکنیک درست انجام نشود، ممکن است در دراز مدت مشکلاتی را ایجاد کند. ممکن است به عنوان شکایاتی مانند موارد زیر ظاهر شوند.

• تشکیل اسکار
  • تشکیل آبسه
  • عدم تقارن (اختلال تقارن)
  • تورم طولانی مدت
  • ادرار به جهات مختلف
  • حس تغییر می کند.
  • دیسپارونی (درد هنگام مقاربت)
  • ظاهر دندان اره ای ممکن است در لبه های لب ایجاد شود.

عوارض و خطرات لابیاپلاستی شامل چه مواردی می شود؟

عوارض و خطرات لابیاپلاستی شامل دو دسته می شوند، عوارض شایعی که به مرور زمان در دوره ی نقاهت برطرف می شوند و اکثرا طبیعی هستند و دسته دوم شامل عوارض نادر می باشند که ممکن است بعد از گذراندن دوره ی نقاهت همچنان باقی بمانند.

• تورم و التهاب در محلی که برش ها انجام شدند از جمله مهم ترین عوارضی هستند که بعد از مدت زمان کوتاهی بعد از جراحی بهبود پیدا می کنند.
  • خونریزی ؛ طبیعی است که بعد از جراحی به جهت انجام اقدامات لازم از نواحی برش ها مقادیری بسیار کم خون خارج می شود. اما این عارضه نیز در همان چند روز اول بهبود پیدا می کند. در صورت ادامه دار شدن حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
  • درد: بعد از جراحی و بعد از اینکه تاثیر ماده بی حس کننده از بین رفت تا چند روز بعد از جراحی درد خفیفی را در ناحیه جراحی شده تجربه می کنید که کاملا موقتی و طبیعی است. درد بعد از لابیاپلاستی را می توان با کمپرس یخ و داروهای مسکن کاهش داد.

همان طور که قبلا هم گفته شد؛ عوارض گفته شده پس از مدت زمان کوتاهی از بین می روند و کاملاً طبیعی هستند.

• عفونت: مانند هر جراحی که برش ایجاد می کند، عفونت ممکن است رخ دهد، اگرچه بعد از لابیاپلاستی بسیار نادر است. پزشک متخصص زنان آنتی‌بیوتیک‌های پیشگیرانه برای چند روز پس از جراحی تجویز می کند..
  • تغییرات در حس: برخی از بیماران پس از لابیاپلاستی تغییر حس، از جمله افزایش حساسیت یا بی حسی را گزارش می کنند. این معمولاً موقتی است و در طول دوره بهبودی بهبود می یابد. در موارد نادر ممکن است دائمی باشد.
  • عدم تقارن بعد از لابیاپلاستی یکی از شایع ترین مشکلات است. عدم تقارن می تواند باعث مشکلات فیزیولوژیکی مانند جریان ادرار در جهات مختلف شود و از نظر روانی بر بیماران تأثیر منفی بگذارد. به خصوص در بیماران مبتلا به وسواس تقارن، اثرات روانی بسیار زیاد است، حتی در شرایط عدم تقارن خفیف. در موارد عدم تقارن پس از لابیاپلاستی، ممکن است لابیاپلاستی ترمیمی ضروری باشد.
  • باز شدن بخیه ها در ناحیه عمل ممکن است به دلایل التهاب بخیه ها (به ویژه پانسمان های نامناسب)، عدم توجه به بهداشت، بازگشت به فعالیت در دوره اولیه پس از عمل، وجود خونریزی زیر جلدی (هماتوم) و اختلال در گردش خون به غیر از تکنیک جراحی اعمال شده رخ دهد.
  • بافت اسکار و جای زخم، باقی ماندن جزئی برش ها طبیعی است ولی ایجاد بافت اسکار و همچنین ایجاد گوشت اضافی در ناحیه برش می تواند به دلیل تکنیک نامناسب جراح و همچنین رعایت نکردن مراقبت های بعد از لابیاپلاستی ایجاد شود.

برای کاهش عوارض لابیاپلاستی چه اقداماتی باید انجام داد؟

مراقبت های بعدی مناسب نقش مهمی در روند بهبودی لابیاپلاستی ایفا می کند.

مراقبت های فوری پس از عمل

بلافاصله پس از عمل، بیماران به شخصی نیاز دارند که آنها را به خانه برساند و حداقل 24 ساعت در کنار فرد بماند، زیرا اولین روز پس از جراحی است. بیماران باید انتظار ناراحتی، تورم و کبودی را داشته باشند که باید با داروهای مسکن تجویز شده قابل کنترل باشد. استفاده از کمپرس یخ یا کمپرس سرد و پوشیدن لباس زیر گشاد نیز می تواند به مدیریت تورم اولیه کمک کند.

بهداشت و درمان

بهداشت خوب در طول فرآیند بهبودی بسیار مهم است. جراح زیبایی زنان دستورالعمل های خاصی را در مورد حمام کردن با آب گرم و مراقبت از ناحیه جراحی ارائه می دهد که برای جلوگیری از عفونت های باکتریایی بسیار مهم است.

فعالیت بدنی

به بیماران توصیه می شود که فعالیت بدنی، از جمله ورزش شدید و فعالیت جنسی را برای تقریباً شش تا هشت هفته محدود کنند. با این حال، فعالیت های سبک را می توان زودتر به عنوان بخشی از سطح فعالیت آنها در طول دوره بهبودی از سر گرفت. پیاده روی سبک را می توان فوراً از سر گرفت، اما تا زمانی که پزشک شما اجازه نداده باشد، باید از فعالیت های شدید اجتناب شود.

قرارهای بعدی

قرار ملاقات های بعدی بخش مهمی از فرآیند مراقبت پس از درمان است. این ویزیت های با پزشک، اجازه می دهد تا روند بهبودی را زیر نظر داشته باشد و هر گونه نگرانی بالقوه سلامتی را به سرعت برطرف کند.

در صورت مشاهده چه عوارضی بعد از لابیاپلاستی باید به پزشک مراجعه کنید؟

در صورت مشاهده عوارض زیر حتماً باید به پزشک خود مراجعه کنید:

• اگر پس از گذشت یک هفته تورم و کبودی شما رو به افزایش باشد.
  • در صورت مشاهده ترشحات زرد رنگ و یا سبز رنگ از محل بخیه ها؛
  • اگر احساس درد بسیار شدید داشتید و با استفاده از مسکن ها تسکین پیدا نکردید.
  • چنانچه در صورت استفاده از داروها عوارضی چون حالت تهوع و استفراغ و یا سردرد را تجربه کردید.

کلام آخر

لابیاپلاستی می تواند کیفیت زندگی بیمار را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد، اما آشنایی و اطلاع در مورد روش، خطرات و مراقبت های پس از آن ضروری است. با انتخاب بهترین دکتر لابیاپلاستی در اصفهان مجرب و با تجربه و پیروی دقیق از دستورالعمل های مراقبت های پس از آن، بیماران می توانند این خطرات را به حداقل برسانند و به نتیجه دلخواه خود برسند. لابیاپلاستی می تواند به افزایش راحتی در فعالیت های روزانه و افزایش اعتماد به نفس کمک کند .