دکتر مریم محمدبیگی » بیماری زنان » تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک

تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک

آیا موهای زائد، روی پوست خود مشاهده می کنید؟

آیا از تاخیر قاعدگی های خود کلافه شده اید؟

آیا اقدام به بارداری نموده اید اما خبری از یک اتفاق خوش نیست؟

تنبلی تخمدان! بله پاسخ تمام این سوالات می تواند تنها تنبلی این اجزای کوچک بدنمان باشد. تنبلی تخمدان و یا سندرم پلی کیستیک یکی از بیماری های شایع زنان است که مختص به عصر جدید نبوده و سال ها پیش نیز پزشکان از وجود چنین مشکلی خبر داده اند. اما می توان گفت شاید سبک زندگی امروزه تاثیر در بیشتر شدن آن داشته باشد. حال تنبلی تخمدان چیست و چه علائمی دارد؟ چه موقع باید آن را جدی بگیریم؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به توضیح بیشتر این مشکل بپردازیم.

تنبلی-تخمدان

تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان نامی آشنا برای اکثر خانم ها است و شاید افرادی که این مشکل را نداشته اند باز از اطرافیان خود نام آن را شنیده اند . این مشکل یک نوع کیست تخمدان است که بر روی هورمون های زنان تاثیر گذاشته و باعث ترشح بیشتر از حد هورمون مردانه می شود. این عدم تعادل باعث بر هم خوردن تنظیمات دوره قاعدگی می شود و شاید فرد تا چند ماه تخمک گذاری نداشته باشد. حدودا از 2 تا 27 درصد زنانی که در بین بازه سنی 15 تا 44 سال هستند، به تنبلی تخمدان مبتلا می شود. گرچه بسیاری از افرادی که دچار تنبلی تخمدان هستند، از بیماری خود آگاهی ندارند به طوری که حدود 70 درصد از بیماران جزو این گروه هستند.

تنبلی تخمدان چگونه عمل می کند؟

این بیماری با درگیر کردن تخمدان ها چرخه قاعدگی را تحت شعاع قرار می دهند. تخمدان ها در رحم هورمون های استروژن و پروژسترون ترشح می کنند که باعث ایجاد دوره عادت ماهیانه می شود. البته هورمون مردانه ای به نام اندروژن نیز در تخمدان ها تولید می شود، حال اگر تعادل این هومورن ها برهم بخورد ، فرد دچار مشکلاتی می شود .این بیماری باید به سرعت پیگیری و درمان شود چرا که به مرور باعث ناباروری و سخت باردار شدن خانم می گردد.

تنبلی تخمدان چه مشخصاتی دارد؟

تنبلی تخمدان موارد زیادی را از خود بروز می دهد که از جمله بارزترین آن ها کیست تخمدان، ایجاد دوره قاعدگی نامنظم و بعضا تا چند ماه عقب افتادگی در آن و بالا رفتن سطح هورمون مردانه می شود که خود باعث بروز مشکلاتی برای خانم ها می گردد.

در ایجاد بیماری تخمدان پلی کیستیک همان طور که از اسم ان پیداست، ایجاد تعداد زیادی کیسه های کوچک در تخمدان ها است که شرایط آزاد سازی برای آن ها فراهم نشده است به گونه ای که این کیسه ها در خود تخم هایی دارند که باید در دوره ماهانه آزاد شده و ایجاد قادگی نمایند که هیچ گاه به درجه رشد مناسب نمیرسند که این قاعدگی رخ دهد. در نتیجه تعداد زیادی از این کیست های نابالغ تولید می شوند که هرگز به قاعدگی منجر نمی شوند.

چرا تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک ایجاد می شود؟

هنوز دلیل روشنی برای ایجاد تخمدان پلی کیستیک یا همان PCO معرفی نشده است و متخصصان زیادی بر روی این موضوع در حال مطالعه هستند. دلیلی که باعث به وجود آمدن تبلی تخمدان می شود افزایش سطح هورمون مردانه است که حال چه عواملی باعث بالا آمدن آن می شود خود شامل عواملی است که در شکل گیری این بیمار تاثیر مستقیم دارند. این عوامل عبارتند از :

• عوامل ژنتیکی
  • التهابات

علائم تخمدان پلی کیستیک یا PCO

بیماری تنبلی تخمدان علائمی از خود بروز می دهد که فرد می تواند با دقت به این موارد به وجود مشکل پی ببرد . البته وجود این علائم لزوم بر وجود سندرم تخمدان پلی کیستیک نیست و باید معاینات انجام شود تا به نظر قطعی رسید. اما این علائم باعث وجود هشدار به بیماران می شود که خطر را جدی بگیرند .

این علائم گاهی با اولین دوره قاعدگی ایجاد می شود و شخص زودتر متوجه بیماری می شود و گاهی آنقدر دیر بروز می کند که فرد دچار اضافه وزن و یا نازایی می شود. به طوری که برای درمان ناباروری مراجعه می شود که در مسیر تشخیص و آزمایش، متوجه وجود چنین مشکلی می شوند. توصیه می شود با دقت داشتن به علائم ، در اولین فرصت با یک متخصص زنان مشاوره داشته باشید. در ادامه به توضیح چند علائم مهم این بیماری می پردازیم.

قاعدگی نامنظم

از نشانه های بارز تخمدان پلی کیستیک قاعدگی نامنظم است. در این شرایط تخمک گذاری ها کم می شود و رحم نمی تواند تخمک های ایجاد شده را آزاد نماید. به طوری که این افراد ممکن است در سال کمتر از 8 بار قاعدگی داشته باشند.

خونریزی شدید

همانطور که ذکر شد، زیاد شدن فاصله بین قاعدگی ها باعث ضخیم شدن دیواره رحم می شود که خود باعث می گردد هنگام قاعدگی، خونریزی ها بیش از حد عادی باشد. این موضوع جزو مواردی است که بیماران بعد از چند دوره قاعدگی از آن شکایت دارند .

رشد موهای زائد

این بحث برای عموم خانم ها آزار دهنده است. شاید در اطراف خود دیده باشید افرادی که در ظاهر خود موهای زائد دارند. با تصورات اشتباه این افراد تصور می کنند با از بین بردن این موها با لیزر می توانند مشکل را از اساس حل نمایند. در صورتی که این علائم، نشان دهنده یک بیماری در بدن شماست که به شما به این صورت هشدار می دهد و در ابتدا باید در درمان درونی آن و متعادل سازی هورمون ها اقدام نمایید .

جوش صورت

آزاردهنده ترین علائم این بیماری برای خانم ها جوش ها هستند! همه خانم ها از اینکه جوشی روی سطوم پوست ایجاد شود، بیزارند. اما با افزایش هورمون مردانه، سطح پوست چرب تر از قبل می شود که خود باعث جوش زدن روی صورت و یا روی سینه ها و پشت می شود .

افزایش وزن

افراد مبتلا به سندرم پلی کیستیک عموما چاق هستند و از اضافه وزن رنج می برند. به طوری که حدود 80 درصد امار مبتلایان به این بیماری را شامل می شود. در نتیجه از اضافه وزن خود سطحی عبور نکنید و آن را به عنوان یک نشانه در نظر بگیرید.

تیرگی پوست

این در حالتی است که پوست بدن در قسمت های پرتراکم خود مانند پوست گردن، زیر سینه ها و یا ناحیه تناسلی، تیره تر از قبل می شوند.

دکتر مریم محمدبیگی جراح و متخصص زنان و زایمان، نازایی و زیبایی با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و جراحی های زیبایی زنان می پردازد. جهت مشاوره با بهترین متخصص زنان در اصفهان می توانید با شماره 03132245268 تماس بگیرید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

عوارض تنبلی تخمدان

این مشکل با ایجاد علائمی که ذکر شد باعث بروز مشکلاتی شود که چرخه زندگی بیمار را از حالت عادی خارج می کند. برخی این مشکلات در صورت عدم درمان به موقع، آسیب های جبران ناپذیری به فرد وارد می کند که در ادامه به توضیح بیشتر این عوارض می پردازیم.

ناباروری

این موضوع از اصلی ترین عوارض بیماری تنبلی تخمدان یا PCO است به طوری که یکی از اصلی ترین مشکلات ناباروری در زنان محسوب می گردد. تخمدان ها اگردر زمان مشخص هر ماه ایجاد تخمک گذاری نکنند و این تخمک ها آزاد نشوند، شانس باروری کاهش می یابد.

سندرم متابولیک

همانطور که ذکر شد یکی از علائم سندرم پلی کیستیک وجود اضافه وزن در فرد است. اضافه وزن و وجود تنبلی تخمدان باعث بالا رفتن قند خون و فشار خون می شود که کلسترول بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. این عوامل باعث ایجاد سندرم متابولیک می شود که خود خطر بیماری های قلبی، دیابت و سکته مغزی را به وجود می آورد.

سرطان دهانه رحم

وقتی هر ماه دوره قاعدگی صورت نگیرد و دیواره های رحم تازه نشود، به مرور این دیواره ها ضخیم می گردند. با ضخیم شدن دیواره های رحم ، بروز سرطان دهانه رحم افزایش می یابد .

افسردگی

زمانی که تعادل هورمون ها در زنان بهم می خورد یکی از مشکلات آن ایجاد افسرگی و اضطراب است. حتی وجود جوش و مشاهده موهای زائد در ظاهر ، می تواند در احساسات و روحیه بیمار تاثیر منفی داشته باشد.

جان کلام

تنبلی تخمدان و یا سندرم تخمدان پلی کیستیک با بروز علائمی مانند تغییر در قاعدگی و افزایش فاصله آن و ایجاد موهای زائد و … همراه است که مهم ترین عوارض آن به وجود آمدن ناباروی در زنان ذکر می شود البته مشکلی که زنان باید آن را جدی تر بگیرند ایجاد سرطان رحم به مرور زمان است. این عوامل خود باعث می شود شما این بیماری را جدی تر بگیرید و برای درمان آن اقدام نمایید. قابل ذکر است این بیماری عموما به راحتی درمان می شود و قابل کنترل است. شما در گام اول می توانید با تغییر سبک زندگی و اهمیت دادن به سلامتی خود از بروز این بیماری جلوگیری نمایید.

داشتن رژیم غذایی مناسب، گنجاندن ورزش در برنامه روزانه و داشتن وزن ایده آل خود باعث می شود هر نوع بیماری از شما دوری کند.