دکتر مریم محمدبیگی » جراحی زیبایی زنان » جراحی تنگ کردن واژن بعد از زایمان
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

جراحی تنگ کردن واژن بعد از زایمان

واژینوپلاستی یک روش جراحی تنگ کردن واژن است که برای رفع بهبود ظاهر و عملکرد واژن انجام می شود و به زنان این امکان را می دهد که از نظر جسمی و روحی در بدن خود احساس راحتی و شادابی کنند. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که “چه زمانی می توانم بعد از زایمان واژینوپلاستی انجام دهم؟” آیا بعد از عمل واژینوپلاستی می توانیم دوباره باردار شویم؟ امروز می خواهیم به جراحی تنگ کردن واژن بعد از زایمان بپردازیم و سوالات شما را پاسخ دهیم.

چه زمانی می توانم بعد از زایمان واژینوپلاستی انجام دهیم؟

زایمان چه تاثیری بر واژن می گذارد؟

بسیاری از زنان پس از به دنیا آوردن فرزند، نسبت به اندام تناسلی خود احساس ناراحتی و خجالت می کنند. واژن می تواند شل و گشاد شود. برای بسیاری، واژن هرگز به طور کامل به حالت قبل از زایمان باز نمی گردد، که می تواند منجر به شلی واژن، کاهش لذت، بی اختیاری و گاهی اوقات درد در هنگام رابطه ی جنسی شود.

در بیشتر موارد، واژن پس از تولد نوزاد به حالت اولیه خود باز نمی گردد (مخصوصاً اگر در سال های آخر باروری زن اتفاق بیفتد). واژن گشادتر می شود، احساس دیواره های واژن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و مشکلات پس از بارداری مانند اختلال عملکرد جنسی و بی اختیاری ادرار نیز ممکن است رخ دهد.

این بیشتر زمانی اتفاق می افتد که:

  • شما چند فرزند به دنیا می آورید.
  • شما در اثر زایمان واژینال دچار زخم و پارگی پرینه می شوید.
  • شما به طور طبیعی نوزادانی با جثه بزرگ به دنیا می آورید.
  • وزن بدن شما مدام در نوسان است.
  • ممکن است یک ناهنجاری بافت همبند را به ارث برده باشید. ژنتیک در اینجا مقصر است.
  • اگر بیش از 35 سال سن دارید.

تغییرات واژن بعد از سزارین

بسیاری از ما تصور می کنیم که اگر با روش سزارین زایمان کنیم، بعد از زایمان مشکلی از ناحیه واژن نداریم. به هر حال، این چنین نیست. شما می توانید با مشکلات واژن مواجه شوید اگر:

  • تغییر در هورمون ها توان عضلانی واژن شما را کاهش می دهد.
  • بارداری باعث فشار به واژن می شود.
  • هورمون هایی که در بارداری ترشح می شود سبب تغییرات در واژن و ناحیه تناسلی می شود.

جراحی واژینوپلاستی چیست؟ و چرا انجام می شود؟

جراحی تنگ کردن واژن یا جراحی واژینوپلاستی روشی است که برای ترمیم و سفت کردن واژن بعد از زایمان انجام می شود. در این جراحی پوست اضافی برداشته می شود و ماهیچه های دیواره واژن ترمیم می گردد. بسیاری از زنان به دلیل شلی که پس از زایمان واژینال یا به دلیل افزایش سن رخ می دهد، این روش را انتخاب می کنند.

جراحی  تنگ کردن واژن به دلایل زیادی از جمله موارد زیر انجام می شود:

  • کاهش رضایت جنسی
  • درد هنگام مقاربت
  • نداشتن حس هنگام مقاربت
  • بی اختیاری ادراری
  • کاهش اعتماد به نفس

چه زمانی می توانم بعد از زایمان واژینوپلاستی انجام دهیم؟

اگر خواهان انجام واژینوپلاستی بعد از زایمان هستید، احتمالاً از خود می پرسید: “چه زمانی می توانم بعد از زایمان واژینوپلاستی انجام دهم؟

برای سلامتی و ایمنی خود، توصیه می شود قبل از انجام عمل واژینوپلاستی سه تا شش ماه پس از زایمان صبر کنید. این امکان بهبود کامل زخم‌ها، بخیه‌ها و سایر عواقب پس از زایمان را فراهم می شود. البته در این مورد حتما با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

در طول زایمان، ماهیچه های واژن کشیده و منبسط می شوند تا مسیر عبور کودک از کانال زایمان را تامین کنند. در بسیاری از موارد، این کشش موقتی است و با التیام تورم و ضربه وارد شده به ناحیه، خود را اصلاح می‌کند و عمل واژینوپلاستی را تا حد زیادی غیر ضروری می‌کند. با این حال، در برخی شرایط، به‌ویژه جایی که پارگی ورودی واژن یا سایر عوارض وجود دارد، ممکن است عضلات آنقدر آسیب ببینند که برای مقابله با شلی ناحیه و کمک به سفت شدن دیواره‌های واژن، نیاز به مداخله جراحی داشته باشد.

بهتر است جراحی تنگ کردن واژن را بعد از به دنیا آوردن آخرین فرزند خود انجام دهید یعنی زمانی که دیگر قصد باردار شدن ندارید، اما واژینوپلاستی تأثیر منفی بر تلاش برای بچه دار شدن یا زایمان های آینده ندارد. با این حال، زایمان بعد از واژینوپلاستی می تواند نتایج را خنثی کند و اغلب نیاز به جراحی تجدید نظر دارد.

اگر بعد از جراحی تنگ کردن واژن باردار شویم چه اتفاقی می افتد؟

اول از همه، نتیجه جراحی های زیبایی واژن به طور متفاوت تحت تأثیر بارداری قرار می گیرند. با این حال، بعضی از پزشکان به شما می گویند که اگر احساس ناراحتی در ناحیه تناسلی می کنید منتظر نمانید و جراحی را انجام دهید. مانند زمانی که متوجه مشکلی می شوید، مانند ناراحتی در حین رابطه جنسی ناشی از شلی واژن.

در طی این جراحی، جراح زیبایی زنان واژن شما را باریک می کند. با این حال، بارداری ممکن است اثر معکوس داشته باشد. همانطور که وزن اضافه می کنید، جنین و مایع اطراف آن می تواند به کانال واژن شما فشار وارد کند و باعث شل شدن آن شود. باردار شدن و زایمان بعد از جراحی تنگ کردن واژن هیج خطری ندارد فقط باعث خنثی کردن نتیجه جراحی شده و ممکن است شما به یک جراحی مجدد نیاز داشته باشید.

آیا بعد از واژینوپلاستی می توانم زایمان طبیعی داشته باشم؟

اگر صرفاً باردار شدن می تواند نتایج مثبت جراحی شما را خنثی کند، زایمان طبیعی قطعاً این کار را انجام خواهد داد. همانطور که کودک در کانال زایمان حرکت می کند، بدن او واژن شما را گشاد می کند و لابیای شما را کشیده می شود. شما می توانید زایمان طبیعی داشته باشید و هیچ خطری شما و فرزندتان را تهدید نمی کند، فقط اثر جراحی زیبایی از بین می رود.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

Call Now Button