دکتر مریم محمدبیگی » معالجه زنان با جراحی » درمان افتادگی رحم چیست؟

درمان افتادگی رحم چیست؟

افتادگی رحم یک اتفاق شایع در بین زنان است که ممکن است با بالا رفتن سن آن ها اتفاق بیفتد. با بالا رفتن سن و با زایمان های طبیعی متعدد و سخت، ماهیچه ها و رباط های اطراف رحم یا کف لگن شما ضعیف می شوند. رحم شما می تواند از موقعیت  نرمال خود خارج شود. به این حالت افتادگی رحم (پرولاپس رحم) می گویند. تقریبا نیمی از زنان بین 50 تا 79 سال به این عارضه مبتلا می شوند. امروز می خواهیم در مورد درمان افتادگی رحم و علل آن صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

افتادگی رحم چیست؟

رحم به طور معمول در داخل لگن با ماهیچه ها، بافت ها و رباط های مختلف در جای خود قرار گرفته است که به دلیل بارداری، زایمان طبیعی متعدد یا زایمان های سخت و بالا رفتن سن در برخی از زنان این عضلات نگه دارنده رحم ضعیف می شوند. همچنین، با افزایش سن و با از دست دادن هورمون استروژن، رحم می‌تواند به کانال واژن بیفتد و باعث ایجاد وضعیتی به نام افتادگی رحم شود.

انواع افتادگی رحم

ضعف یا شل شدن عضلانی ممکن است باعث شود که رحم شما افتادگی پیدا کند و میزان این افتادگی می تواند متفاوت و شامل مراحل زیر باشد:

افتادگی درجه اول: دهانه رحم به داخل واژن رسیده است.

افتادگی درجه دوم: دهانه رحم دقیقاً در داخل دهانه واژن قرار گرفته است.

افتادگی درجه سوم: دهانه رحم خارج از واژن است.

افتادگی درجه چهارم: تمام رحم خارج از واژن است. به این حالت procidentia نیز می گویند. این به دلیل ضعف در تمام عضلات نگه دارنده رحم است.

درمان افتادگی رحم

مشکلات همراه با افتادگی رحم

سایر بیماری ها و مشکلاتی که معمولاً با افتادگی رحم همراه است. عبارتند از:

سیستوسل: فتق مثانه که به آن افتادگی مثانه نیز می گویند. این ممکن است منجر به تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار شود

انتروسل: بیرون زدگی روده کوچک به داخل واژن است. در موقع ایستادن منجر به احساس کشیدگی و کمردرد می شود که با دراز کشیدن تسکین می یابد.

رکتوسل: ورم کردن دیواره جلویی رکتوم به دیوار پشتی واژن است. این کار اجابت مزاج را دشوار می کند، تا جایی که ممکن است لازم باشد برای تخلیه روده خود به داخل واژن فشار دهید.

چه کسانی دچار افتادگی رحم می شوند؟

افتادگی رحم معمولا در زنانی اتفاق می افتد که:

• بارداری، به ویژه چند قلو
  • زایمان طبیعی (واژینال)، به خصوص اگر نوزاد بزرگ بود یا به سرعت به دنیا آمد، یا مدت زمان زایمان طبیعی زیاد بوده باشد.
  • چاقی و اضافه وزن
  • فشار آوردن به هنگام دفع مدفوع (یبوست)
  • بلند کردن زیاد اجسام سنگین
  • سطوح پایین هورمون جنسی استروژن پس از یائسگی
  • سرفه شدید همراه با شرایطی مانند برونشیت مزمن یا آسم
  • فیبروم ها
  • ارثی
  • در موارد نادر، تومور لگن

یکی از هورمون هایی که در دوران یائسگی متوقف می شود، استروژن است. این هورمون خاص، به قوی نگه داشتن عضلات لگن شما کمک می کند.

علائم افتادگی رحم چیست؟

اگر افتادگی رحم خفیف باشد، ممکن است شما علائم واضحی نداشته باشید. اما زمانی که افتادگی رحم شدید است ممکن است فشارات زیادی به نواحی لگن و اندام های مانند مثانه یا روده وارد شود و علائمی ایجاد کند مانند:

• احساس سنگینی یا فشار در لگن
  • درد در ناحیه لگن، شکم یا کمر
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • بافت رحمی که از دهانه واژن بیرون زده
  • عفونت های متعدد مثانه
  • ترشحات غیرمعمول یا زیاد واژن
  • بی اختیاری ادراری یا تکرر ادرار
  • ناراحتی در راه رفتن

ایستادن طولانی مدت می تواند درد شما را بیشتر کند چون فشار بیشتری به عضلات لگن وارد می شود.

چطور افتادگی رحم را تشخیص دهیم؟

شما باید به محض مشاهده علائم اولیه که در بالا ذکر شد به پزشک متخصص زنان در اصفهان مراجعه کنید. پزشک با بررسی سابفه پزشکی شما و معاینات لگنی می تواند افتادگی رحم شما را تشخیص دهید در مواردی ممکن است برای تشخیص لازم به انجام بعضی از آزمایشات باشد، از جمله:

• سونوگرافی
  • ام آر ای (MRI)

افتادگی رحم چطور درمان می شود؟

گزینه های جراحی و غیر جراحی برای درمان این عارضه وجود دارد. پزشک متخصص شما براساس شدت افتادگی، سلامت جسمانی و سن، بهترین درمان را برای شما انتخاب می کند. روش های درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

درمان های غیر جراحی

افتادگی رحم درجه یک و دو که خفیف است معمولا درمان هایی غیر از جراحی به ویژه ورزش جوابگو هست و نیازی به جراحی نیست.

تمرینات ورزشی

انجام تمرینات ورزشی که پزشک تجویز می کند مانند تمرینات کگل می توانند به تقویت عضلات کف لگن کمک کند.

پساری واژن

پساری وسیله ای است که در اطراف یا زیر قسمت تحتانی رحم (دهانه رحم) قرار می گیرد. این وسیه به نگه داشتن رحم در جای خود کمک می کند.

همچنین درمان های دیگری چون کاهش وزن، درمان یبوست و مصرف استروژن بعد از یائسگی با تجویز پزشک می تواند موثر باشد.

جراحی افتادگی رحم

بهتر است جراحی را زمانی انجام دهید، که انجام بقیه روش های درمانی بی فایده بوده است.

جراحی هیسترکتومی

افتادگی رحم ممکن است با برداشتن رحم در یک روش جراحی به نام هیسترکتومی درمان شود. هیسترکتومی یک جراحی بزرگ است و برداشتن رحم به این معنی است که دیگر امکان بارداری وجود ندارد.

لاپاراسکوپی

ابزارها از طریق ناف وارد می شوند. این روش شامل بازگرداندن رحم به موقعیت طبیعی خود است و چسباندن مجدد رباط های لگن به قسمت تحتانی رحم برای نگه داشتن آن در جای خود است. این عمل را می توان با برش شکمی یا از طریق واژن نیز انجام داد.

حتما برای درمان افتادگی رحم حتی اگر خفیف باشد به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر پرولاپس رحم را درمان نکنید، می تواند سایر اندام های ناحیه لگن بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین در روده و مثانه شما اختلال ایجاد کند، و می تواند بر زندگی جنسی شما تأثیر منفی بگذارد و باعث درد شما شود.