دکتر مریم محمدبیگی » بارداری و زایمان » مهمترین علائم بارداری را بدانید
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

مهمترین علائم بارداری را بدانید

علائم اولیه بارداری

داشتن فرزند از مهم ترین اتفاقات زندگی برای هر شخص است. تولد یک موجود جدید که از وجود خود شماست می تواند به یک انرژی مضاعف در زندگی تبدیل شود. اما شروع این بارداری باید با برنامه ریزی و از روی اصول درست باشد. امروزه بارداری و فرزند آوری دیگر مانند گذشته، یک رخداد غیرمنتظره قلمداد نمی شود و والدین از مدت ها قبل، برای داشتن فرزند مشاوره می شوند و شرایط خود را برای داشتن آن می سنجند.

این امر باعث می شود یک روند طبیعی بدون دغدغه و احساس خطر طی شود. حال بعد از اقدامات لازم برای داشتن فرزند چه علائمی می تواند خبر از آمدن آن باشد؟ مطمئنا بارداری با علائمی شروع می شود که از نشانه های اولیه بارداری محسوب می شود. با ما همراه باشید تا در ادامه به توضیح بیشتر این علائم بپردازیم.

علائم-بارداری

دوره بارداری

دوران بارداری خیلی حساس است و این موضوع باعث می شود مادران متوجه ابتدایی ترین وضعیت خود باشند. مراقبت های قبل از بارداری تا زمانی که حاملگی به مرحله زایمان می رسد ، باید تحت کنترل باشد تا سلامت مادر و جنین به طور کامل تضمین شود. این حساسیت باعث می شود به علائم خود دقت بیشتری داشته باشند.

حال گام اول، اطمینان یافتن از تشکیل جنین است که با نشانه هایی همراه است. این نشانه ها در برخی محسوس و در برخی خیلی کم مشاهده می شود که نیاز به اقدامات بعدی دارد. اما آنچه که در اکثر خانم مشاهده می شود در ادامه بررسی می شود.

می توانید توضیحات دکتر مریم محمدبیگی متخصص زنان و زایمان، را در این باره گوش دهید.

نشانه های بارداری

اولین علائم بارداری در افراد مختلف، متفاوت است اما شایع ترین مشخصات و نشانه ، عقب افتادگی پریود یا عادات ماهانه است و بیشتر برای افرادی محسوس است که قاعدگی منظم دارند . از نشانه های دیگر آن که در افراد مختلف متفاوت است و هر فردی ممکن است یک یا همه نشانه ها را داشته باشد ، که شامل حساسیت بافت سینه و ورم سینه، سر درد، تهوع همراه و یا بدون استفراغ ، احساس خستگی ، لکه بینی، تکرر ادرار به خصوص در شب، تنگی نفس ، احساس بد نسبت به بعضی از غذا ها یا به طور برعکس میل شدید به برخی از غذا ها، افزایش بزاق و آب دهان ، گرفتگی عضلات ،  نوسانات شدید خلق و خو، افزایش دمای بدن ، افزایش ترشحات واژن و درد زیر شکم ، افزایش حس بویایی ، درد معده و سوزش معده و یا نفخ شکم است.

در ادامه به توضیح بیشتر برخی از این علائم می پردازیم.

بیشتر بخوانید: علت حاملگی خارج رحم

لکه بینی در اوایل بارداری

یکی از علائمی که بعضی از خانم ها در مراحل اولیه بارداری ممکن است داشته باشند، لکه بینی است. زمانی که اسپرم و تخمک با هم ترکیب می شود. تخمک بارور شده و تبدیل به بلاستوسیت می شود. بعد از چند روز این بلاستوسیت داخل لوله رحم تقسیم سلولی انجام می دهد و برای لانه گزینی به دیواره رحم مهاجرت می کند و به دیواره رحم می چسبد تا بتواند تغذیه کرده و به رشد خود ادامه بدهد. در این زمان ممکن است لکه بینی ایجاد شود که جای نگرانی ندارد. این لکه بینی ممکن است همراه با یک درد خفیف باشد که در اطراف ناف و پایین کمر احساس می شود.

این درد ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. قابل ذکر است این درد قابل تحمل است و اگر درد شدید و غیر قابل تحمل بود حتما باید با متخصص زنان مشورت شود.

در ادامه توضیحات دکتر محمدبیگی در مورد لکه بینی قرار گرفته است.

بی اشتهایی و دوری از غذا

این موضوع بین خانم ها بسیار شایع است و حتی ممکن است از غذاهایی که دوست دارند نیز بیزار شوند. این نکته که دقیقا چه غذاهایی تحریک کننده این موضوع هستند، هنوز مشخص نیست و هر فرد ممکن است به یک نوع غذا حساسیت داشته باشد. عموما بوی ساندویج و قهوه و مواردی که بوی غلیظی دارند بیشتر باعث تحریک می شود.

نگران این مورد نباشید عموما بعد از طی یک دوره برطرف می شود و در موارد نادر در مدت زمان طولانی همراه مادر است.

تغییر یکباره اخلاق

این یک علائم طبیعی است. تغییر هورمون ها تاثیر زیادی در این اختلالات خلقی دارد. این مشکل می تواند در افراد به روش های مختلفی بروز کند . در بعضی افراد احساسات شدید مثبت و یا منفی است و یا اضطراف و حتی ترس و نگرانی.
در این شرایط ممکن است افسردگی نیز به سراغ بانوان بیاید که در بسیاری از افراد مشاهده می شود که دچار افسردگی های دوران بارداری شده اند.

حتما اگر احساس ناراحتی و یا ناامیدی شما شدید بود و یا در انجام امورات روزمره به مشکل برخورده اید، با متخصص زنان مشورت نمایید . شاید لازم باشد با یک مشاور و یا روانپزشک صحبت کنید.

تهوع

داشتن احساس تهوع ، می تواند با استفراغ و یا بدون آن باشد. این احساس ممکن است کمی دیرتر به سراغ بانوان بیاید و حتی در برخی زودتر از موید بروز نماید. این مشکل مختص زمان خاصی از روز نیست و می تواند هم در صبح، ظهر و یا شب نیز رخ دهد. این از نشانه هایی است که عموما در بین افراد به عنوان نشانه باردار شدن به باورعامه رسیده است. البته ممکن است بارداری قبل از این علامت وجود داشته و با علائم دیگری همراه بوده است.

دکتر مریم محمدبیگی جراح و متخصص زنان و زایمان، نازایی و زیبایی با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و جراحی های زیبایی زنان می پردازد. جهت مشاوره با بهترین متخصص زنان در اصفهان می توانید با شماره 03132245268 تماس بگیرید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

سینه های متورم

افزایش میزان هورمون ها در این دوره باعث می شود سینه ها، حساس و دردناک شوند. این درد ها می تواند شبیه درهایی باشد که قبل از عادت ماهانه در سینه های خود احساس می کنید. این احساس به مرور زمان وقتی که بدن شما به میزان هورمون ها و شرایط جدید عادت نمود، کاهش می یابد.

تکرر ادرار

این مشکل از ابتدای بارداری شروع می شود. اما مانند برخی علائم دیگر در طول بارداری نیز همراه مادر خواهد بود. از ابتدای بارداری تغییرات هورمونی باعث می شود جریان خون در کلیه افزایش یابد که فرد نیاز به دفعات بیشتری برای دفع ادرار احساس می کند. این روند بعد از هفته ششم بارداری کم کم مشاهده می شود. این تکرر ادرار با افزایش ماه های بارداری بیشتر می شود و هر چقدر جنین در رحم مادر بزرگ تر شود ، فشاری که به مثانه وارد می شد نیز افزایش می یابد.

تاخیر در عادات ماهیانه

اگر یک دوره پریودی منظمی دارید که همیشه این نظم حفظ شده است می توانید با تاخیر در دوره قاعدگی خود احتمال بارداری را داشته باشید. در این مورد توصیه می شود قبل از اینکه متوجه مابقی علائم ذکر شده شوید ، در ابتدا تست بارداری را امتحان کنید که شما را زودتر از موضوع باخبر می کند. اما اگر دوره قاعدگی شما همیشه نامنظم بوده و شما منتظر تاخیر در وقوع آن هستید درنتیجه نمی توانید به آسانی با عقب افتادن عادت ماهیانه به بارداری خود مطمئن شوید و این آیتم از موارد علائم بارداری شما خط می خورد. در این حالت باید با علائم دیگری که در قسمت بالا اشاره شد متوجه بارداری شوید.

اگر در ابتدای تصمیم گیری برای باردار شدن هستید و دوست دارید دوره بارداری سالمی را طی نمایید، برای مطالعه بیشتر روی مقاله اقدامات قبل از بارداری کلیک نمایید. 

تست بارداری

برای مطمئن شدن از بارداری ، می توان تست ادراری و یا آزمایش خون انجام دهید. تست ادراری باید بعد از تاخیر قاعدگی انجام شود .ولی آزمایش خون می تواند حتی قبل از تاخیر قاعدگی نیز مثبت شود.

جان کلام

همان طور که ذکر شد امروزه بارداری با اقدامات قبلی و با گذراندن مشاوره های بارداری صورت می گیرد. این دوران حساسیت بسیاری دارد و باید بیشترین توجه به سلامت جسمی و روحی مادر شود که این موضوع باعث می شود از کوچک ترین تغییرات فیزیکی و روحی غافل نشویم. چون تشکیل جنین با خود با نشانه هایی همراه است که با دانستن علائم آن می توانید زودتر اقدامات لازم را انجام دهید. این علائم مهم هستند و مادران عزیز با دانستن آن ها کمتر احساس نگرانی می کنند و همچنین اگر شدت بیشتری از علائم مشاهده کردند ، می توانند پزشک متخصص خود را مطلع سازد.

 

برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + هفت =

Call Now Button