تیروئید در بارداری

غده تیروئید شما هورمون هایی تولید می کند که سوخت و ساز بدن را کنترل می کند و به حمایت از شما و کودک در دوران بارداری کمک می کند. اختلال عملکرد غده تیروئید در دوران بارداری می تواند منجر به هورمون تیروئید بیش از حد یا خیلی کم شود که ممکن است برای شما و کودکتان مشکلاتی ایجاد کند. درک نقش غده تیروئید در بارداری به شما کمک می کند تا بهتر بفهمید که چرا پزشک مکمل ها یا داروها را توصیه کرده است و چه زمانی باید به دنبال درمان باشید. امروز می خواهیم در مورد تیروئید در بارداری و عوارض آن در این دوران صحبت کنیم.

تاثیر بارداری بر غده تیروئید چیست؟

تیروئید چیست؟

تیروئید یک غده پروانه ای شکل در داخل گردن شما است که هورمون تیروئید را تولید می کند. این هورمون نحوه استفاده بدن از انرژی (متابولیسم) را کنترل می کند و برای حفظ سلامتی شما حیاتی است. همچنین برای حمایت از سلامت شما و کودکتان در دوران بارداری نقش مهمی دارد.

تاثیر بارداری بر غده تیروئید چیست؟

استروژن و گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) سطح هورمون تیروئید شما را افزایش می دهند. .سطح هورمون تیروئید در دوران بارداری برای حمایت از شما و کودکتان افزایش می یابد. در حالی که تیروئید خود کودک شما در هفته 10 تا 12 بارداری شروع به کار می کند، تنها در سه ماهه سوم به طور کامل بالغ می شود. تا آن زمان، کودک شما برای رشد مغز خود به تامین هورمون تیروئید شما متکی است.

بنابراین عملکرد خوب تیروئید در دوران بارداری هم برای سلامت مادر و هم برای جنین مهم است.

علائم و نشانه های اختلال تیروئید چیست؟

تفاوت تیروئید پرکار و کم کار چیست؟

• در طول بارداری، برخی از زنان ممکن است اختلال عملکرد تیروئید را، تجربه کنند: کم کاری تیروئید، که می تواند به دلیل داشتن ید بسیار کم در بدن، اختلال ایمنی از قبل موجود یا آسیب قبلی به غده تیروئید باشد.
  • تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید)، که معمولاً نتیجه شرایطی است که غده تیروئید را بیش از حد تحریک می کند، مانند بیماری گریوز.

اختلال عملکرد غده تیروئید به ویژه دز زمان بارداری باید تحت کنترل باشد و در صورت لزوم درمان شود.

علائم و نشانه های اختلال تیروئید چیست؟

در حالی که این علائم در بارداری رایج است، اما بهتر است در صورت داشتن هر یک از علائم پزشک خود را مطلع کنید. علائم کم کاری تیروئید عبارتند از:

• خستگی بیش از حد
  • احساس سرما و لرز
  • نداشتن تمرکز
  • درد و گرفتگی عضلات
  • افزایش وزن زیاد
  • مشکلات پوستی (خشکی پوست)
  • ریزش مو
  • تورم (به خصوص در پا و دست)

علائم پرکاری تیروئید در بارداری

• ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب
  • خستگی زیاد
  • عصبی بودن
  • حالت تهوع یا استفراغ شدید
  • مشکلات خواب
  • کاهش وزن یا افزایش وزن غیر معمول در دوران بارداری

چگونه اختلالات غده تیروئید را در بارداری نشخیص دهیم؟

پزشک شما می تواند سطوح غیرعادی هورمون تیروئید را با آزمایش خون تشخیص دهد. غربالگری منظم برای کسانی که در معرض خطر بیشتر اختلال عملکرد تیروئید هستند، مانند زنان باردار توصیه می شود:

• با علائم اختلال عملکرد تیروئید
  • با سابقه بیماری تیروئید خود یا خانوادگی
  • با جراحی قبلی تیروئید
  • با گواتر (ورم تیروئید)
  • با سابقه سقط جنین یا زایمان زودرس
  • سابقه ناباروری
  • با دیابت نوع 1
  • اگر به شدت اضافه وزن دارید یا چاق هستند.
  • که 30 سال یا بیشتر سن دارند.

اگر احساس می‌کنید در یک یا چند دسته از دسته‌های بالا قرار می‌گیرید، از پزشک متخصص زنان خود بپرسید، که آیا عملکرد تیروئید شما باید بررسی شود یا خیر.

عوارض تیروئید در بارداری

همانطور که در بالا گفته شد. غده تیروئید نقش مهمی در دوران بارداری دارد و اختلال در عملکرد آن می تواند عوارض بدی را به دنبال داشته باشد.

خطرات کم کاری تیروئید در دوران بارداری

در صورت عدم درمان، کم کاری تیروئید در این دوران می تواند منجر به عوارض زیر شود:

• زایمان زودرس
  • پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری)
  • سقط جنین
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد
  • کم خونی در مادر
  • مرده زایی
  • به ندرت، نارسایی احتقانی قلب برای مادر

پزشک متخصص زنان در اصفهان علائمی را که تجربه کرده اید را مورد بحث قرار می دهد و سپس یک آزمایش خون برای بررسی سطوح TSH و T4 (هورمون تیروئید) انجام می دهد.

خطرات پرکاری تیروئید در دوران بارداری

مانند کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید درمان نشده می تواند منجر به عوارض جدی هم برای مادر و هم برای نوزاد شود، از جمله:

• نارسایی احتقانی قلب در مادر
  • پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری
  • سقط جنین
  • زایمان زودرس
  • وزن کم هنگام تولد

چگونه تیروئید در دوران بارداری درمان می شود؟

پزشک شما یک هورمون مصنوعی به نام لووتیروکسین را تجویز می کند. که نه تنها در دوران بارداری بی خطر است، بلکه برای شما و کودک شما حیاتی است. تعیین دوز مناسب برای شما توسط متخصص غدد و متخصص زنان و زایمان تعیین می گردد. اگر از قبل کم کاری تیروئید داشتید، احتمالاً باید سطح هورمون را افزایش دهند، زیرا بدن در حالت رشد کودک به هورمون های تیروئید بیشتری نیاز دارد.

در دوران بارداری و پس از زایمان، سطح هورمون تیروئید شما هر شش تا هشت هفته یکبار کنترل می شود تا مشخص شود که آیا دوز شما نیاز به تنظیم بیشتری دارد یا خیر.

علاوه بر دارو، حتما از یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید وحتما در دوران بارداری ویتامین مصرف کنید. به احتمال زیاد پزشک شما همچنین مکمل ید را در دوران بارداری پیشنهاد می‌کند، زیرا ید برای سلامت تیروئید مهم است. شما همچنین ید را در غذاهای دریایی و نمک یددار پیدا خواهید کرد.

درمان پرکاری تیروئید در دوران بارداری

اگر وضعیت شما خفیف است، احتمالاً به هیچ درمانی نیاز نخواهید داشت. موارد شدیدتر نیاز به داروهای ضد تیروئید دارند. در موارد نادر (اگر به داروها پاسخ نمی دهید یا عوارض جانبی شدیدی را تجربه می کنید)، ممکن است برای برداشتن بخشی از تیروئید به جراحی نیاز داشته باشید.

در پرکاری تیروئید، اگر مادر آنتی‌بادی‌های خاصی داشته باشد که می‌تواند تیروئید را تحریک کند، ممکن است تیروئید نوزاد را نیز تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است کودک چند هفته پس از تولد دارای آنتی بادی باشد و در این صورت نیاز به نظارت بیشتری دارد.