دکتر مریم محمدبیگی » بارداری و زایمان » علائم جفت سر راهی در بارداری

علائم جفت سر راهی در بارداری

عارضه ی جفت سرراهی در دوران بارداری اتفاق می افتد، که جفت در پایین رحم قرار می گیرد و تمام یا بخشی از دهانه واژن را می پوشاند. اگر در اوایل بارداری دچار این عارضه شوید، معمولاً مشکلی نیست ولی ایجاد این اتفاق در هفته های 36 بارداری ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد و از زایمان طبیعی جلوگیری کند. امروز می خواهیم در مورد علائم جفت سر راهی و علت آن با شما صحبت کنیم.

جفت سر راهی چیست؟

جفت عضوی است که در دوران بارداری در داخل رحم همراه با جنین رشد می کند. جفت اکسیژن و تغذیه کودک را تامین می کند، و آنچه را که او نیاز ندارد فیلتر می کند. جفت از طریق بند ناف به کودک متصل می شود. به طور معمول، جفت به بالا یا کنار دیواره داخلی رحم متصل است.

جفت سرراهی وضعیتی است که در آن جفت پایین رحم قرار می گیرد و تمام یا بخشی از دهانه رحم را که در بالای واژن قرار دارد می‌پوشاند. جفت سرراهی در حدود 1 در 200 بارداری اتفاق می افتد. اگر در اوایل بارداری جفت سرراهی دارید، معمولاً مشکلی نیست زیرا ممکن است تغییرات رحم و جفت در دوران بارداری، منجر به اصلاح این مشکل به خودی خود شود. با این حال، اگر ادامه پیدا کند، می تواند باعث خونریزی جدی و سایر عوارض بعدی در بارداری شود.

جفت سرراهی ممکن است باعث خونریزی بدون درد شود، که به طور ناگهانی در اواخر بارداری آشکار می شود. خونریزی ممکن است شدید شود. نوزاد معمولا با سزارین به دنیا می آید.

جفت سر راهی در دوران بارداری

جفت سرراهی چه علائمی دارد؟

جفت سرراهی معمولاً نه بر اساس علائم، بلکه در طی یک سونوگرافی معمول در سه ماهه دوم کشف و تشخیص داده می شود. زیرا بیشتر زنان هیچ علائم غیر طبیعی ندارند.

گاهی اوقات این بیماری در هفته ی 20 بارداری و گاهی زودتر با علائم زیر ظاهر می شود:

خونریزی: جفت سرراهی، شایع ترین علت خونریزی شدید واژن در اواخر بارداری است. حدود 2 نفر از هر 3 زن مبتلا به جفت سرراهی خونریزی بدون درد و به رنگ قرمز روشن را تجربه می کنند (نه فقط لکه بینی واژن، که اغلب طبیعی است). با این حال، از هر 3 زن مبتلا به این عارضه، 1 نفر اصلاً خونریزی و علائمی ندارد.

گرفتگی: در حالی که احساس درد معمول نیست، برخی از زنان مبتلا به جفت سرراهی گرفتگی یا انقباضات را تجربه می کنند، اگرچه معمولاً همراه با خونریزی اتفاق می افتد.

وضعیت بریچ جنین: زمانی که جفت سرراهی دارید، نوزاد شما بیشتر در وضعیت بریچ قرار دارد. این به این دلیل است که در یک بارداری معمولی، راحت ترین وضعیت سه ماهه سوم برای نوزاد، پایین بودن سر در انتهای رحم است، جایی که بیشترین فضا وجود دارد. در صورتی که در جفت سر راهی این فضا برای قرار گرفتن سر نوزاد وجود ندارد.

در هر صورت اگر خونریزی واژینال در هر زمانی در دوران بارداری تجربه کردید، فورا باید به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

تفاوت جفت سر راهی و جفت طبیعی در جنین

علت ایجاد جفت سر راهی چیست؟

هیچ کس نمی داند چه چیزی باعث جفت سرراهی می شود. با این حال، ممکن است در بعضی افراد احتمال ایجاد این عارضه نسبت به بقیه بیشتر باشد، از جمله:

• جفت سرراهی در زنان بالای 35 سال بیشتر از افراد زیر 20 سال رخ می دهد.
  • این عارضه در بارداری دوم یا بعدی در زنانی که حداقل یک بار بارداری دیگر داشته اند، شایع تر است.
  • باردار شدن با دو یا چند نوزاد احتمال جفت سرراهی را افزایش می دهد.
  • قبلا جراحی سزارین یا رحم داشته اند و جای زخم بر روی رحم به دلیل جراحی، باقی مانده است. از جمله سزارین، برداشتن فیبروم رحم و غیره خطر جفت سرراهی را افزایش می دهد.
  • مصرف سیگار یا کوکائین در دوران بارداری شانس شما را برای ابتلا به بسیاری از عوارض از جمله جفت سرراهی افزایش می دهد.
  • برخی تحقیقات نشان می دهد که زنان آسیایی و سیاه پوست نسبت به سایر گروه های نژادی در معرض خطر بیشتری برای جفت سرراهی هستند.
  • روش های کمک به ناباروری از جمله IVF با افزایش خطر مشکلات جفتی از جمله جفت سرراهی می تواند مرتبط باشد.

عوارض احتمالی جفت سر راهی

برخی از عوارض جفت سرراهی عبارتند از:

• خونریزی شدید برای مادر
  • شوک ناشی از دست دادن خون
  • کمبود اکسیژن برای جنین
  • زایمان زودرس
  • خطرات سلامتی نوزاد در صورت تولد نارس
  • زایمان سزارین اورژانسی
  • زایمان سزارین
  • جراحی هیسترکتومی، اگر جفت از دیواره رحم جدا نشود.

چگونه می توانید خطر عوارض جفت سر راهی را کاهش دهید؟

در سه ماهه دوم سونوگرافی انجام دهید تا محل جفت مشخص شود. ممکن است برای کمک به برنامه ریزی برای زایمان سونوگرافی های بعدی نیاز داشته باشید. حتما تحت مراقبت پزشک متخصص زنان باشید.

دستورالعمل های احتیاطی برای جلوگیری از خونریزی را رعایت کنید مانند:

• داشتن رابطه جنسی که منجر به ارگاسم می شود.
  • دخول واژن یا معاینات واژن
  • ورزش متوسط ​​و شدید
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • ایستادن بیش از چهار ساعت

همه این فعالیت ها می تواند منجر به انقباضاتی شود، که می تواند منجر به خونریزی شود. همچنین اگر در هر زمانی از بارداری خود خونریزی داشتید با پزشک متخصص زنان خود حتما مراجعه کنید.

درمان جفت سر راهی

اگر در اوایل بارداری خود هستید و هیچ علامتی ندارید، پزشک شما احتمالاً هیچ درمانی را توصیه نمی کند، اما برای اطمینان از طبیعی بودن همه چیز، سونوگرافی های بعدی را برنامه ریزی می کند.

اگر خونریزی شدید دارید، باید در بیمارستان به دقت تحت نظر باشید. اگر خونریزی زیادی دارید، ممکن است با تزریق خون جدید به بدن درمان شوید.

ممکن است پزشک متخصص زنان شما بخواهد که تا زمان زایمان در بیمارستان بمانید. اگر خونریزی متوقف شود، ممکن است بتوانید به خانه بروید. اگر در هفته های 34 تا 36 بارداری خونریزی شدید ناشی از جفت سرراهی دارید، ممکن است پزشک شما سزارین اورژانسی را توصیه کند.